Forlorn The Rotting

Rising Records

Forlorn

Het Engelse, uit Birmingham afkomstige Forlorn werd in 2006 opgericht, waarna de band een prima live reputatie wist op te bouwen. In 2007 verscheen vervolgens de EP “Hearts To War”, in 2008 gevolgd door de EP ‘The Forlorn Hope’ waarop de band een deal met Rising Records in de wacht wist te slepen. Het debuut, dat de titel ‘The Rotting’ heeft meegekregen is op 12 juli verschenen en bestaat voornamelijk uit stevige, midtempo deathmetal met hier en daar een vleugje doom en thrash invloeden.

Het album gaat van start met het krachtige, zware bijna doomachtige titelnummer “The Rotting”, de song is voorzien van stevige riff, brute grunts en degelijk, midtempo drumwerk. Ook het volgende ” Worlds End” bedient zich van dezelfde ingrediënten zoals zware, melodieuze gitaarpartijen, wat mij echter tegenstaat, is de eentonigheid van de songs. De band had zich beter wat meer kunnen concentreren op schrijven van originele songs dan op hoe de band zo zwaar mogelijk kan klinken. Wat mij vervolgens meer aanstaat, is het snellere werk zoals het uptempo, enigszins thrashy “Vulcans Flame”. De rest van de songs zijn verder overwegend midtempo gespeelde deathmetal songs voorzien van simpele, maar zware riffs, luister maar eens naar een nummer als “Floods Of Martyrdom”. Songtechnisch is het dan ook nog eens niet echt origineel, en weet de band niet op de gehele linie te overtuigen. “Battle Scarred” is bijvoorbeeld weer zo’n langzamere, logge track gevolgd door het eveneens langzame en groovende “Crimson Star”. Een van de langste nummers van het album, voorzien van harmonieuze gitaarpartijen die zo nu en dan tegen de doommetal aanleunen. Het afsluitende “This Wicked Sin” is vervolgens weer een snelle, agressieve track voorzien van felle zangpartijen, scherpe riffs, brute solo’s en uptempo drumwerk waarbij het geheel wat gehaast lijkt over te komen.

Wat betreft dit debuut heeft de band mij nog niet weten te overtuigen, de originaliteit ontbreekt gedeeltelijk. Het geluid van deze release is overigens prima en behoorlijk vet, en dat mag natuurlijk wel als een pluspunt gezien worden. De band zou er dan ook goed aan doen op het eventueel volgende album wat meer variatie aan te brengen en het tempo wat op te schroeven, dan komt het vast nog wel goed met deze Engelsen.

01. The Rotting
02. Worlds End
03. Doomed