Forbidden Omega Wave

Nuclear Blast Records

Forbidden

Het kost een kleine dertien jaar, maar dan heb je ook wat. Zolang heeft het geduurd voordat Forbidden met een nieuw album op de proppen kwam. Niet zo gek, aangezien de band na hun vorige langspeler Green de instrumenten in de wilgen hing. Pas in 2007 kwam de band weer samen om gewoon te touren en lol te hebben. Oorspronkelijk nog met Gene Hoglan op drums en Glen Alvelais op gitaar, maar in 2009 werden deze ingeruild voor Mark Hernandez (Vio-lence, Heathen, Defiance) en Steve Smyth (Testament, Nevermore, Vicious Rumours). Met deze line-up werd er nog wat vaker getourd door Europa onder andere, en met frisse moed begonnen aan het schrijven van een nieuw album.

Met ‘Alpha Century’ beginnen we al aan een bombastisch gitaargeladen intro doorspekt met roffelende drums alsof we daadwerkelijk nu de eeuw van Forbidden gaan binnenmarcheren. Niet veel later is dan echt het eerste nieuwe Forbidden-materiaal te horen in de vorm van ‘Forsaken At The Gates’. Duizelende riffs, stompende drums en Russ Anderson laten meteen horen wat Forbidden ook al weer deed. Het is een lekker doorstampend nummer dat er live zeker voro zorgt dat adempauzes spaarzaam worden. Enige minpunt is dat er nog wel wat geluidseffecten over Russ z’n stem heen zitten. Is dat om te maskeren dat zijn stem toch minder wordt, of gewoon omdat de band het tof vindt klinken? We zullen het niet weten. Wat we wel weten is dat er gewoon weer ouderwets solo-geweld is te vinden op deze plaat. Maar met Craig Locicero en Steve Smyth als gitaartandem verwacht je ook niks minder. ‘Overthrow’ is een nummer wat meer op groove gebaseerd is, maar niet minder lekker. ‘Adapt Or Die’ werd al eerder op de Myspace gezet en is daarom waarschijnlijk ook wat bekender. En ook zeker een van de betere nummers van de schijf, niet alleen al omdat meteen in het begin er een hoge uithaal van Russ in zit. Het kan dus nog! Verder krijgen we gewoon een furieus nummer voorgeschoteld met hier en daar solo’s. Het gevoel van nostalgie wordt niet meer dan bij dit nummer. ‘Swine’ heeft een wat minder thrashy inslag en schrijft meer naar een donkere sfeer toe, met als bridge nog even hard thrashen, om daarna weer meer te richten op de wat meer melodieuze riffs en gemoedstoestanden. ‘Chatter’ is een soort instrumentaal tussendoortje, en zelfs dat is eigenlijk een te groot woord. Je hoort mensen praten, met daaroverheen een simpel riffje en een feedbackende gitaar. Des te harder komt ‘Dragging My Casket’ dan weer aan wat met een stel blastbeats begint en vervolgens verder rolt in een flinke thrasher. Vervolgens vervolgt het zijn weg echter op een wat rustiger tempo en krijgen we hier ook Russ z’n ietwat lagere zangstem beter te horen. En dat klinkt helemaal niet verkeerd. ‘Hopenosis’ was ook al te vinden op de Myspace en is van een wat rustiger kaliber dan ‘Adapt Or Die’. Dat neemt niet weg dat dit een prima nummer is. Ook hier weer wat rustigere zang en stukjes, maar ook wel weer solo-werk, en dat is altijd een pluspunt.

‘Immortal Wounds’ laat weer een felle Forbidden horen die lekker doorgrooved. ‘Behind the Mask’ heeft ook meer groove dan echt thrashy elementen en lijkt zelfs hier en daar een wat meer heavy metal gevoel te hebben. ‘Inhuman Race’ is een mengelmoesje van stijlen. Freaky drumfills, slepende riffjes, bijna gregoriaans-koor-achtig gezang. Echter heeft het nummer ook meer te bieden, dus laat je niet afschrikken door de vorige zin. Afsluiter ‘Omega Wave’ is een prima afsluiter aangezien het in stijl eruit met nog een keer een nummer dat je hard om de oren slaat. Het album werd opgenomen in de Sonic Room/Audio Voyage studios in California en geproduceerd door Craig Locicero en Tim Narducci. De mix was in handen van Sean Beavan (Slayer, Marilyn Manson, Nine Inch Nails) en het artwork werd gedaan door Kent Mathieu, die al eens eerder het artwork verzorgde. Met alle respect, maar het artwork is toch wel een enorme achteruitgang vergeleken met het oude werk. Een lelijke digitale hoes, en zeker met de twee botsende schedeltjes als verwijzing naar de eerste plaat is dat toch zonde. Volgende keer beter.

Wat betreft de plaat levert Forbidden hier een prima schijf af. Het zal nooit een Forbidden Evil 2 worden, maar gewoon een degelijke thrashplaat is het zeer zeker geworden. Weliswaar met een vrij modern randje, en hier en daar kleine uitstapjes naar andere stijlen, maar niettemin een prima plaat. (Thomas van Golen)

01. Alpha Century
02. Forsaken at the Gates
03. Overthrow