Firewind Days of Defiance

Firewind

Het nieuwe album ‘Days Of Defiance’ van het Griekse Firewind, de band rondom Gus G. is op 25 oktober via Century Media Records uitgekomen. Ondanks dat Gus G. de nieuwe gitarist is van niemand minder dan Ozzy Osbourne, is hij zijn band Firewind erg trouw. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat ook dit album weer boordevol staat met prima powermetal. Ik hoef dan eigenlijk al niet meer te zeggen dat dit up-tempo muziek is met felle zang en veel melodie.

Bij het beluisteren van het album blijkt al snel dat dit nieuwe album een stuk pittiger en steviger is dan zijn voorgangers. De band trapt af met “The Ark Of Lies” dat een flink up-tempo heeft en veel gitaarwerk, gemixt met een hele vette groove. De zang vind ik persoonlijk iets minder, maar dat is waarschijnlijk een kwestie van smaak. De song “World On Fire” is wederom lekker stevig, mid-tempo en bevat veel power. Krachtig en vindingrijk zijn hier de sleutelwoorden. Het nummer “Chariot” is duidelijk een mid-tempo song met het nodige gitaarwerk natuurlijk. “Embrace The Sun” is zoals meerder nummers erg catchty en blijft erg makkelijk hangen. Het nummer “The Departure” lijkt mij een korte opvuller, niet slecht maar ook niet heel bijzonder. Tijdens “Heading For The Dawn” moet ik stiekem aan een band als Helloween denken. Natuurlijk ontbreekt een akoestische ballad in de vorm van “Broken” niet, alleen is dit een klein beetje aan de softe kant. Het album zakt hiermee dan ook een klein beetje in, ondanks dat de song prima klinkt. Tijdens “Cold As Ice” laat zanger Apollo Papathanasio horen dat hij erg lekker kan zingen. “SKG” is een instrumentaal nummer waarop keyboarsspeler Bob Katsionis en gitarist Gus G. samen eens even flink losgaan. Vaak vallen instrumentale nummers een beetje tegen, maar dat is hier zeker niet het geval. Je hoort dat je met goede muzikanten te doen hebt, vooral Gus is een genie op zijn gitaar. Het voorlaatste “The Yearning” raast heerlijk door en bevat alles wat een goede powermetal song in zich moet hebben.

Met ‘Days of Defiance’ levert Firewind een zeer compleet album af, de fans kunnen tevreden zijn. De productie, die in handen lag van toetsenist Bob Katsionis is overigens prima. Kortom, dit zesde album van de band is gewoon een goede plaat in dit genre! (Talitha Martijn)

01. The Ark Of Lies
02. World On Fire
03. Chariot