Fear Factory Mechanize

AFM Records / Rock Inc.

Website : Fear Factory

Nadat de heren van Fear Factory alle persoonlijke perikelen overleefd hebben zijn ze weer helemaal terug! In 2002 ging Fear Factory uit elkaar na het vertrek van zanger Burton C. Bell en gitarist Dino Cazares, om vervolgens in 2004 terug te komen met het album ‘Archetype’ waarbij Burton toch weer deel uitmaakte van de band en waarbij gitarist Cazares het veld moest ruimen. Na de release van het “Transgression” uit 2005 werd het stil rondom de band maar ergens begin vorig jaar werd de strijdbijl tussen zanger Burton C. Bell en gitarist Dino Cazares begraven. Echter tegelijkertijd werden gitarist (en voormalig bassist) Christian Olde Wolbers en drummer Raymond Herrera aan de kant gezet. Hierop nam niemand minder dan mijn held Gene Hoglan de plaats op de drumkit in en werd tevens bassist Byron Stroud (Strapping Young Lad) binnen gehaald. Dit alles resulteerde natuurlijk in een behoorlijk soap over de rechten van de naam Fear Factory door de twee kampen met aan de en kant Bell en Cazares en aan de ander zijde Olde Wolbers en Herrera. Het pleit lijkt inmiddels beslecht want inmiddels ligt het nieuwe album van Bell en Cazares voor mij.

Vol verwachting schuif ik deze glimmende schijf in de cd-speler, en mijn verwachtingen komen gelukkig uit want meteen bij het eerste nummer “Mechanize” hoor je dat het geluid nog steeds volledig Fear Factory is. Dit nummer is retestrak en voorzien van de vette, staccato riffs van Cazares en geweldig drumwerk van Gene Hoglan, zoals we trouwens van beide wel mogen verwachten. Het tweede nummer “Industrial Discipline” beukt aan alle kanten en heeft een heerlijk refrein, en mijn gevoel zegt dat Fear Factory helemaal terug is. De Sound is duidelijk herkenbaar maar toch ook hier en daar net iets anders. Soms is het wat aangepast naar de moderne tijden. “Fear Campaign” begint fantastisch, is heftig en agressief. Ook de volgende nummers passen goed in het geheel. De band is wederom terug en weet mij met dit album aardig te bekoren en doet oude tijden ten tijde van ‘Demanufacture’ en ‘Obsolete’ herleven. Verdere uitschieters op dit schijfje zijn onder andere “Christploitation” en “Controlled Demolition” waarop het laatste nummer “Final Exit” een heerlijke melodieuze afsluiter is van het geheel.

Het album is door Rhyce Fulber geproduceerd, en ik mag zeggen dat hij een hele goede schijf heeft afgeleverd. Knap en professioneel werk. Ik kan iedereen die bekend is met het oudere werk van Fear Factory aanraden dit plaatje gewoon te kopen! Of nog beter naar het optreden op 22 februari in de Melkweg te komen waar de band deze avond live te zien zal zijn. (Talitha Martijn)

01. Mechanize
02. Industrial Discipline
03. Fear Campaign