Fatalist The Depths of Inhumanity

Ibex Moon Records

Website : Fatalist

Op 25 januari is via het Amerikaanse Ibex Moon Records het album ‘The Depths of Inhumanity’ uitgekomen van het uit Ventura, Californië afkomstige Fatalist. De band is ooit begonnen als een Zweedse death metal cover band genaamd Stockholm Syndrome en nadat deze band was opgeheven werd in 2006 Fatalist opgericht door de heren Neil Burkdoll en Wes Caley (Uphill Battle, Exhumed). Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat de sound van de band in het straatje ligt van degelijke old-school death metal van bands als Entombed, Grave en Dismember.

Het schijfje van de heren bevat een elftal old-school death metal songs voorzien van een degelijke groove. Wel moet ik erbij zeggen dat vier nummers van dit album echt nieuw zijn en dat zeven nummers van de eerder uitgebrachte demo ‘ Loss’ afkomstig zijn. Wat me bij het beluisteren van ‘The Depths of Inhumanity’ opvalt is dat ze goed geluisterd hebben naar old-school death metal gemixt met nogal wat Zweedse invloeden. Zelfs de zang klinkt zoals het vroeger gedaan werd, niets vernieuwends dus. Verder worden de nummers vooral op mid-tempo gespeeld die vaak doorspekt zijn met stevig gitaarwerk. De band doet met dan ook vooral denken aan onder andere Entombed, Bolt Thrower, Dismember, Nihilist en Incantation. Het stevige gitaarwerk met zeer vette riffs vinden we terug in onder andere “Internal Misery”, "Homicidal Epitaph" en het erg sterke “Impulse to Kill”.

Ondanks dat er al veel bands in dit genre rondlopen, vind ik dat ze een vette groove hebben en een sterk geheel vormen. De nummer zitten strak in elkaar en zijn voorzien van alle benodigde ingrediënten. Kortom, de een zal het een heerlijk album vinden, en de ander zal het een goedkope ripp-off vinden van de bovengenoemde bands. Het is niet nieuw, maar er is erg goed geluisterd naar andere bands. Dus als je van old school deathmetal houd, kan je het wat mij betreft dit album gewoon aanschaffen en met een goed gevoel jezelf terug in de tijd wanen. (Talitha Martijn)

Tracklisting:
01. Frozen Epitaph
02. Internal Misery