Everything Burns Home

Rising Records

Everything Burns

Op 22 februari zal het debuutalbum, getiteld ‘Home’ van het Engelse Everything Burns verschijnen via Rising Records. Everything Burns is de zoveelste zeer jonge band die het label onlangs heeft getekend en als we de verhalen moeten geloven is de band inmiddels behoorlijk populair in de Engelse underground scene. Natuurlijk is ook dit album weer geproduceerd door Mark Daghorn (Trigger The Bllodshed/ Orange Goblin) en gemasterd door Cris Sheldon waardoor het geluid helder en verzorgd klinkt.

Het album opent nogal flauwtjes met ”Scars”, een rustige post-hardcore, metalcore song voorzien van dromerige vocalen zonder al te veel spanning. Tijdens het volgende “Home” gaat de band er gelukkig al wat steviger tegenaan, echter origineel klinkt het eigenlijk nooit. “Id Die” begint nog met een stevige grunt van zanger Tim Kellow, maar opnieuw zakt de song daarna wat in en zijn het de cleane vocalen die de overhand hebben. Ook de rest van de songs op het album worden nooit echt spannend maar toch staan er een aantal catchy nummers op deze release. Luister maar eens naar een nummer als “Beautiful Disaster”, dat voorzien is van episch gitaarspel en intense drumpartijen. Ook songs als “Left For Dead” of het “Kill Or Be Killed” zijn nog redelijk te noemen waarbij de band de juiste balans weet te vinden tussen melodie en agressie. Echter origineel wordt het nooit en hebben we het allemaal al wel eens gehoord en daar verandert het afsluitende “This Is War” ook niet veel aan.

Met deze release heeft Everything Burns dan ook slechts een middelmatig product afgeleverd. De songs zijn gewoon niet goed genoeg en ook de zang voegt weinig origineels toe. De band zal dan ook nog heel wat werk moeten verzetten voor een eventuele volgende release om het publiek aan zicht te binden. Voorlopig laten we het hier dan ook bij en zullen we zien wat de toekomst ons gaat brengen voor Everything Burns.

01. Scars
02. Home
03. I’d Die For You