Ereb Altor  The End

Napalm Records

Website : Ereb Altor

Het Zweedse Ereb Altor is het nevenproject van Crister Olsson en Daniel Bryntse, beiden leden van de band Isole. Ereb Altor werd ergens in 1990 opgericht en in 2008 brachten de heren het debuut album ‘By Honour’ uit. Een album dat geheel werd geïnspireerd door de dood van de veel te vroeg overleden Quorton, de man achter Bathory. Het nieuwe album heeft de titel ‘The End’ meegekregen en zal op 26 maart via Napalm Records verschijnen.

Ook deze nieuwe release staat weer geheel vol met epische, vikingmetal songs met een vleugje doom, die doen denken aan Bathory ten tijde van de ‘Hammerheart’ (1990) en ‘Twilight Of The Gods’ (1991). De cd bevat zeven lange nummers met veel samenzang voorzien van een hoog meezing gehalte en natuurlijk de nodige folk. Verder zijn de songs gevoelig, vol van emotie en vooral episch. Het album opent met “The Entering (Myrding Prologue)“ waarna het melancholisch stuk, "Myrdving" voor mij gelijk een van de hoogtepunten van dit album is. De songs “Our Failure” en “A New But Past Day” zijn mooie epische stukken met vette riffs en akoestische stukken. De rest van de songs horen eigenlijk bij elkaar en zijn niet zomaar los van elkaar af te spelen want dan raak je de draad snel kwijt. Echter moet ik toch ook bekennen dat muziek van Ereb Altor zo nu en dan best langdradig kan zijn. De songs zijn stuk voor stuk opgebouwd uit trage doomy stukken, die vervolgens overgaan in een redelijke climax, dus er is wel degelijk over de composities nagedacht. Verder zorgen de muren van geluid en de bombastische riffs voor depressiviteit die klaarblijkelijk bij deze muzieksoort hoort en dat is toch iets dat mij niet altijd aanstaat. Dit neemt echter niet weg dat Ereb Altor met deze release een sfeervol en melodieus album heeft weten af te leveren die je het beste kan luisteren als je thuis, lekker alleen op de bank hangt. (Talitha Martijn)

01. The Entering (Myrding Prologue) (4:19)
02. Myrding (7:13)
03. Our Failure (5:37)