Enslaved Axioma Ethica Odina

Indie Recordings

Enslaved

Er zijn van die bands waarbij je altijd met een stukje extra anticipatie uitkijkt naar hun nieuwe releases. Voor iedereen verschillend uiteraard, maar voor mij is Enslaved er zeker een van. Op twee jaar en een dag na voorganger “Vertebrae” is hier nu “Axioma Ethica Odini”. Voor een band die ooit begon als een pure viking/black metal band zijn ze door de tijd al ver van dat genre verwijderd geraakt. Op Mardraum waren de eerste tekenen al hoorbaar, maar zeker op “Below The Lights” werd een psychedelische weg ingeslagen die op de latere platen geperfectioneerd werd.

Waar ze met hun vorige plaat “Vertebrae” waarschijnlijk nog meer oude fans kwijt hebben weten te raken, zullen die ook met deze plaat niet terug komen naar het oude nest. Want wat een plaat is het geworden, dames en heren! Waar “Vertebrae” af en toe wat doorsloeg naar het softe, hebben de heren wat mij betreft de perfecte mix weten te vinden. Opener “Ethica Odini” is eigenlijk een heel simpel nummer, maar het inzetten van de cleane zang op de juiste momenten geeft het nummer precies dat extra beetje om het interessant te maken. Op “Raidho” wordt deze balans ook prima voortgezet, gecombineerd met heerlijke leadpartijen en zowaar een heuse solo aan het einde. “Waruun” laat horen dat de heren met Opeth op tour zijn geweest, luister maar eens naar die introriff, die heel subtiel ondersteund wordt door een (hammond)orgeltje. Ook laat de lengte van dit drietal ook zien dat de heren nergens compromissen willen sluiten, getuige een gemiddelde duur van 6,5 minuut. Het duurde bij mij dan ook een aantal luisterbeurten om achter de details te komen en alles te horen wat er in deze nummers te ontdekken valt. In “Waruun” wordt het gaspedaal voor het eerst goed gevonden, maar het blijven toch allemaal riff en zanggedreven nummers. De meeste nummers bewegen zich dan ook op een midtempo, maar door vertragen en versnellen op de juiste momenten blijft het geheel boeien. Ook “The Beacon”, een nummer met veel groove, begint met een blastbeat, maar heeft allerhande ritme patronen in zich, waardoor Ice Dale en Ivar Bjornson kunnen bljiven strooien met toffe riffs. De rol van Herbrand Larssen achter de keyboards is nog onderbelicht gebleven in deze, maar ook hij speelt een hoofdrol, door zijn prima cleane zang, die nergens geforceerd of misplaatst. Daarna volgt een rustpuntje met “Axioma”, een instrumentaal keyboard nummer, dat de plaat mooi in tweeën breekt.

Het tweede gedeelte van de plaat begint met “Giants”, met een mooi opbouwend nummer, waar ook weer de nodige Opeth invloeden in te vinden zijn. Ik zeg invloeden, want Enslaved klinkt als Enslaved en als niemand anders. Alleen bepaalde riffs hebben gewoon die Mikael Akerfeldt feel. Ook duikt hier in het refrein weer cleane zang op, dit keer in combinatie met de grunts van Gruttle, wat ook weer een wereld combinatie maakt. “Singular” is in mijn ogen het meest aggressieve album, met een lekkere polka. Op dit nummer komt ook weer cleane zang, maar het is wel het meest be-headbang-bare nummer van de plaat. Als toetje krijgen we nog “Night Spirit”, wat een schitterende spanningsopbouw heeft, van een los gitaartje tot een maalstroom van geluid en “Lightening”, wat als uitsmijter misschien wel het beste nummer is. Het is lastig kiezen, met zoveel toffe songs, maar de psychedelische, dromerige gitaarsolo`s en gevoelige (jaja, op een metal album) zang doet het hem wat mij betreft. Kippenvel!

Al met al is dit volgens mij de langste recensie die ik ook geschreven heb voor metal-experience.com, maar deze plaat verdiend alle aandacht die ik hem gegeven heb. Helaas komen ze komend voorjaar pas op tour, maar dat geeft je de gelegenheid je kaartjes alvast te bestellen, want dit moet live ook weer een belevenis van jewelste worden. Voor mij is dit in ieder geval dit jaar een kandidaat voor plaat van het jaar! (Koos van Marle)

95/100

01. Ethica Odini
02. Raidho