Enemy Of The Sun Caedium

Massacre Records

Enemy Of The Sun

Op 28 mei is het tweede album, getiteld ‘Caedium’ van het Duitse Enemy Of The Sun verschenen via Massacre Records. Het album is de opvolger van het in 2007 uitgekomen ‘Shadows’. De band bestaat onder meer uit gitarist Waldemar Sorychta (Despair, Voodoocult, Grip Inc.), die onlangs ook nog meewerkte aan het nieuwe album van ReVamp van Floor Jansen. Verder in de gelederen vinden we dan nog zanger Jules Näveri (Profane Omen, Burning Empire, Misery Inc.), bassiste Alla Fedynitch (Pain, Disillusion, Atrocity, Leaves' Eyes) en drummer Daniel Zeman (Furnaze). Het geluid van de band moet gezocht worden in enigszins progressieve thrash gemend met wat deathmetal invloeden.

Het album gaat van start met het instrumentale “Lithium” waarna de band er meteen stevig op los hakt met “Another End Of The Rainbow”. De song is voorzien van stevige grunts van zanger Jules Näveri, snelle drumpartijen en thrashy riffs. De band gaat vervolgens ongestoord verder met het wat Spaans aandoende “I Am One”, de band lijkt tijdens deze song wat gas terug te nemen maar kent ook enkele stevige passages. “Chasing The Dragon” gaat vervolgens van start met een akoestisch riedeltje waarna de band opnieuw stevig tekeer gaat, waarbij de zanger veelvuldig gebruikt maakt van zowel cleane, catchy vocals als brute grunts. Tijdens ”Castaways In The N.W.O.”gaat het er weer wat rustiger aan toe, de song bevalt mij dan ook minder dan het stevige hakwerk zoals tijdens bijvoorbeeld het up-tempo “Ticket” of het slepende “Paradigm”. Een nummer dat ook opvalt is het beukende “Sky Shooting Stars”, de song is voorzien van felle riffs en uitstekend gitaarwerk van Waldemar Sorychta. Verder is de song voorzien van leuke basloopjes, stevige drumpartijen en is het refrein behoorlijk catchy. “Stolen Sky” is vervolgens een behoorlijk harde song, die dan weer flink afsteekt tegen het enigszins rustige “Aimless”. Het album wordt vervolgens afgesloten met het instrumentale “In Memoriam” dat daarbij naadloos aansluit bij het eerste nummer van het album.

Met deze release weet Enemy Of The Sun op gepaste wijze stevige thrash met moderne metal te combineren en te voorzien van een flinke dosis melodie en ongebruikelijke harmonieën. Tevens is de productie van het album uitstekend, dus fans van die wat meer open staan voor stevige, experimentele metal moeten dit album zeker eens gaan beluisteren.

01. Lithium
02. Another End Of The Rainbow
03. I Am One