End Of Green High Hopes In Low Places

Silverdust Records / Suburban

End Of Green

Het nieuwe, inmiddels zevende album van het Duitse End Of Green is op 23 augustus via Silverdust Records verschenen Het album heeft de titel ‘High Hopes In Low Places’ meegekregen en is daarmee de opvolger van het twee jaar geleden verschenen ‘The Sick’s Sense’. De gothic rockers van End Of Green bestaan alweer sinds de begin jaren negentig, en zijn in thuisland in eigen land een stuk bekender dan bij ons.

Ook op deze nieuwe schijf van End Of Green staan weer een tiental zware, melancholische songs voorzien van enige doom en grunge invloeden. De band weet zompige, zware gitaren op een subtiele manier te mixen met donkere zangpartijen. Wel moet ik zeggen dat het mij altijd erg stoort als een Duits accent erg doorsijpelt in de Engelse zang partijen. Wat betreft de teksten van de songs, deze gaan vooral over de negatieve dingen in het leven zoals innerlijke demonen en het zware leven dat mensen lijden. De gothic rock die we op ‘High Hopes In Low Places’ voorgeschoteld krijgen wijkt niet veel van het vorige album af en is opnieuw van een redelijk niveau. Het album is dan ook een logisch vervolg op voorgaande albums zonder verrassingen of wijzigingen. Het album opent met het pakkende “Blackened Eyes”, een midtempo song voorzien van slepende gitaarpartijen en neerslachtige zangpartijen. Het volgende “Goodnight Insomnia” is een uptempo song waardoor het geheel wat opgewekter klinkt. “Carpathian Gravedancer” is vervolgens wat trager en klokt zo’n zes minuten waardoor de song eigenlijk net te lang duurt en eigenlijk een beetje saai klinkt.
Daarentegen is “Tie Me A Rope…While You’re Calling My Name” is een lekker pakkend en slepend nummer dat me goed bevalt. Ook de titelsong “High Hopes In Low Places” is een lekker nummer. Deze heeft wat meer tempo en is een beetje catchy. De song “Under The Sway” had zo van Sisters of Mercy kunnen komen, de jaren tachtig invloeden zijn hierin goed hoorbaar. Tijdens het voorlaatste “Slaves” hoor je hier en daar wat grunge invloeden naar boven komen. Het album wordt vervolgens afgesloten met het rustige “Starlight”, een emotionele song voorzien van mooie zangpartijen van Michelle Darkness waarbij ik zo nu en dan wat aan Type O Negative’s Peter Steele moet denken.

Wat betreft de productie en de mix, deze zijn zeer netjes. Kortom, met ‘High Hopes In Low Places‘ heeft met End Of Green een degelijk album weten af te leveren. Of de band met dit nieuwe album echt veel heel veel nieuwe fans zal weten te bereiken trek ik dan ook in twijfel. Echter fans van in het gothic/doom genre en van bands als Him, The 69 Eyes, Sisters Of Mercy en ook Lacrimas Profundere zullen met deze release zeker uit de voeten kunnen. (Talitha Martijn)

01. Blackened Eyes
02. Goodnight Insomnia
03. Carpathian Gravedancer