Encoffination Ritual Ascension Beyond Flesh

Selfmadegod Records

Encoffination

Het debuutalbum van het Amerikaanse Encoffination is op 17 oktober via Selfmadegod Records in Eurpa verschenen. De band bestaat sinds 2009 en bestaat naast zanger, gitarist Ghoat (Festered) uit drummer Elektrokutioner (Decrepitaph, Festered, Tombstones). Het bijgeleverde promoblaadje bevat verder eigenlijk geen relevante informatie over de band, dus maar snel over naar de muziek.

Na een wat langdradig intro in de vorm van het nummer “Procession” gaat het album van start met het langzame “Nefarious Yet Elegant Are The Bowels Of Hell“. Gelukkig wordt tijdens het volgende “Miasma Of Rotten Serenity“ het tempo wat opgevoerd maar echt snel wordt het nooit. De hoofd ingrediënten bestaan dan ook uit zeer diepe, donkere grunts, laag gestemde gitaarriffs en donderende drumpartijen. Verder bevat het album geen enkele gitaarsolo of hoge tonen, maar monotone riffs met hier en daar een enkele grunt en zo nu en dan wat samples uit cult horrorfilms. Echte uitschieters zijn er dan ook niet te vinden op het album, of het moet het afsluitende “Coffinpsalms” zijn waarna ik het album uit mijn cd speler mag halen.

Met ‘Ritual Ascension Beyond Flesh’ weet Encoffination een zeer duister album af te leveren. Fans van bands als Incantation, Disembowelment en Morpheus Descends weten genoeg, echter wat mij betreft is het album wat te eentonig, en mis ik hier en daar toch ook wel wat gierend gitaarwerk. Verder is de productie niet heel bijzonder, maar dat mag best bij een band als deze om het geheel net wat meer dreiging mee te geven.

01. Procession
02. Nefarious Yet Elegant Are The Bowels Of Hell
03. Miasma Of Rotten Serenity