Eldorado Golden

Bad Reputation Records / Suburban

Website : Eldorado

Eldorado is een hardrockband uit Madrid die ergens beging 2007 werd opgericht. In 2008 bracht de band het album ‘En Busca de Eldorado’ uit en kon op uitstekende kritieken rekenen. Inmiddels hebben de Spanjaarden hun tweede release ingeblikt die de titel ‘Golden’ heeft meegekregen en die onlangs via Bad Reputation Records is verschenen. Het album werd opgenomen onder leiding van producer Richard Chycki (Aerosmith, Rush, Mick Jagger), het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het geluid op deze release prima in orde is.

Wat meteen opvalt bij het beluisteren van de eerste songs op het album zijn de Aerosmith invloeden, luister maar eens naar “Atlantico”. De song rockt simpelweg en neem daar nog eens het fijne stemgeluid van Jesus Trujillo bij en we hebben een klassieker in de maak die ligt in het straatje van Aerosmith’s “Dream On”. Verdere invloeden die ik waarneem komen onder ander van nieuwe bands als Wolfmother, Audioslave en The Answer en diversen grootheden uit de jaren zeventig en tachtig zoals Deep Purple, Led Zeppelin en Rainbow. Halverwege het album komen we dan nog de Ray Charles cover “I Don’t Need No Doctor” en zijn het vooral de krachtige, up-tempo rocksongs zoals “Free (A Chain Reaction)” en “Tarot TV” die mij zeer goed bevallen. Verder is deze release voorzien van een viertal Spaanstalige versies van de songs die ook al in het Engels op het album te vinden waren.

Met deze release heeft Eldorado een prima album uitgebracht, de zangpartijen van Jesus Trujillo zijn zeer degelijk en ook nog eens zonder dialect gezongen. Met de kwaliteiten van de band zit het ook wel goed, het gitaarwerk is spetterend en ook de ritmesectie weet strak werk af te leveren. Fans van jaren zeventig en tachtig rock gemixt met hier en daar wat moderne invloeden moeten deze band zeker eens een kans geven.

01. The House Of The 7 Smokestacks
02. The Rocket Song
03. Atlantico