Dream Evil Dream Evil

Website : Dream Evil

Metal uit zweden betekent voor mij vaak goeie muziek. Ik heb hier nu de nieuwe cd van Dream Evil, genaamd ‘In The Night’ . Een album met 12 nummers, dus een serieus full length album. Voor degene die de band niet kent een kort stukje geschiedenis. In 1999 is band opgericht, echter het heeft een flinke tijd gekost om de vijf bandleden bij elkaar te brengen. Hun debuut album kwam dan ook pas in 2002 uit onder de naam, ‘Dragonslayer’ . Hierna volgt in de herfst van dat jaar als snel het idee voor een nieuw album. Een album dat vervolgens in drie weken in elkaar werd gezet en de titel ‘Evilized’ meekrijgt en in 2003 wordt uitgebracht. In 2004 kwam er na een heel jaar toeren, het succesvolle album ‘The Book Of Heavy Metal’ uit. Na deze release volgden er een aantal wijzigingen in de line-up, zo moesten gitarist Gus G. en drummer Snowy Shaw plaatsmaken voor respectievelijk Daniel Varghamne en Pat Power. Uiteindelijk kwam met deze line-up het album ‘United’ uit in 2006. Na een korte tour door wat landen wordt het nu tijd in 2010 voor een nieuw album.

Dit wordt het vijfde album voor de jongens van de band. Ik had eerlijk gezegd verwacht een echte Zweedse death metal sound te horen te krijgen. Maar tot mijn verassing is de sound heel anders. De stijl van de band ligt in het straatje van de traditionele heavy metal bands zoals Iron Maiden en Judas Priest maar ik hoor toch ook wel degelijk invloeden van bands als Dream Theater, Threshold en King Diamond terug in de muziek van deze uitstekende muzikanten. De nummers zijn melodisch en zijn goed opgebouwd en ik elkaar gezet. De zang is echt in de stijl van Dream Theater of King Diamond. Maar de band laat ook horen dat ze de metal sound van tegenwoordig ook in hun vingers hebben. Met hun scheurende gitaren en snelle drums krijgen de nummers een heavy sound. Er staat zelfs een heuse metal ballad op het album dat de originele titel ‘The Ballad’ heeft meegekregen. Dit nummer begint met een piano intro en gaat langzaam meer over in softe rock-achtige muziek. In dit nummer laat de zanger horen dat hij echt goed kan zingen en zet zijn stem flink aan het werk met af en toe een flinke uithaal. Die hij overigens goed laat overkomen. Dit nummer is misschien een beetje een vreemde afwisseling maar het is wel een leuke afwisseling in al het geweld van de rest van het album.

Al met al is het een kwalitatief album. Een album voor de fans van traditionle heavy metal maar ook die van wat meer melodische metal houden en luisteren naar bands al Dream Theater of Threshold. Het is nog een tijdje weg, maar de band zal in ieder geval op 28 augustus te zien zijn op het Elsrock festival en met deze uitstekende release op zak is Dream Evil is dan ook zeker een band om in de gaten te houden. (Bernard Bruins)

01. Immortal
02. In The Night
03. Bang Your Head