Doomshine The Piper at the Gates of Doom

Massacre Records

Doomshine

Doomshine valt, zoals de naam al doet vermoeden duidelijk onder het (melodieuze) doom metal genre. Deze Duitse heren bestaan sinds 2000 maar kennen elkaar al veel langer. De band wordt vaak in een hokje geplaatst met namen zoals bijvoorbeeld Candlemass. Deze release is echter een stuk epischer dan zijn voorganger en bevat tevens wat meer sfeer. De songs duren lang, bevatten depressiviteit en mooie refreinen.

Wat me meteen opvalt als ik het album beluister is dat de meeste riffs lekker catchy klinken en dat de zang vet klinkt. Zanger Tim Holz heeft dan ook een mooie stem. Verder bevatten de nummers ook nog eens genoeg melodie en dat de heren muzikaal ook flink wat in hun mars hebben is duidelijk te merken. De epische en lange songs zitten goed in elkaar en tevens bevat deze schijf lekkere refreinen. De depressiviteit druipt er hier en daar vanaf zoals dat hoort bij een vette doomplaat. Toch hoor ik ook gezongen stukken over draken en fantasie werelden. Het nummer “Hark! The Absurd Angel Falls” bevat catchy riffs en klinkt lekker. Echte lekkere metal riffs en een flink tempo kan je ontdekken in “Rivers of January”. “Doomshine Serenade” klinkt een stuk voller en zwaarder. Als je de teksten luistert zijn ze niet allemaal zo depri als je zou verwachten. Ze gebruiken hier hun fantasie en dat maakt het luisteren naar deze plaat eigenlijk wel prettig. Een goed voorbeeld van de fantasiewereld van deze mannen is “Cold Cypher Ceven”, dit gaat over draken en is lekker doomy. Ook valt de basgitaar hier op. Die klinkt vet met een doomy groove. Het samenspel tussen gitaar en drums is erg mooi te horen in “Waltzhalla”. Tijdens de meeste songs moet ik denken aan de vocalen van Messiah Marcolin van Candlemass. Maar toch zijn er ook momenten waarbij ik zeer sterk aan Nevermore’s Warrel Dane moet denken en dat lijkt me een groot compliment voor Tim Holz.

Met dit album ‘The Piper At The Gates Of Doom’ hebben de Duitsers een goede zet gedaan voorzien van mooie, classic doom metal. Kortom een vette doomplaat die je zo kan aanschaffen als je houd van bands als Candlemass, Solitude Aeturnus, St Vitus en consorten. (Talitha Martijn)

01. Sanctuary Demon
02. Actors of the Storm
03. Hark! The Absurd Angels Fall