Dommin Love Is Gone

Roadrunner Records/CNR

Website : Dommin

Op 29 januari zal via Roadrunner Records het debuutalbum ‘Love Is Gone’ van het Amerikaanse Dommin verschijnen. Dommin is een vrij jonge band uit Los Angeles die ergens in 2000 is opgericht en die een soort van alternatieve dark romantic rock maakt. De zangpartijen van zanger/gitarist, Kristofer Dommin liggen een beetje in het straatje van Glen Danzig gemixt met die van Type O Negative’s Peter Steele en de teksten zijn vooral gebaseerd op soundtracks van films uit de jaren veertig en vijftig.

Het album opent met het pakkende “My Heart, Your Hands”, de song gaat van start met een rustig keyboard intro waarna de rest van band invalt en al snel moet ik aan het rusterige werk van Type O Negative denken als zanger Dommin zijn zangpartijen inzet. Niet dat deze band meteen een kloon is van eerder genoemde band want verder zijn er veel invloeden in de zang van Kristofer waarneembaar van bands als Depeche Mode, The Doors en Keith Caputo. Het volgende “New” is een uptempo rock song die zo uit de jaren vijftig of zestig lijkt te komen, de song is behoorlijk catchy en blijft lang hangen. Ook de volgende songs lijken vooral te drijven op de keyboardklanken van Konstantine en de zangpartijen van Kristofer Dommin, luister maar eens naar het opgewekte “Tonight”. Tijdens het titelnummer “Love Is Gone” lijkt de zang behoorlijk op die van Keith Caputo, en dat is eigenlijk alleen maar als compliment bedoeld. Het hierop volgende “Dark Holiday” doet mij vervolgens weer aan The Doors denken. “Without End” is dan weer een uptempo rock song, voorzien van een stevige riff en uitstekend drumwerk. Tijdens nummers als “Closure” en “One Feeling” weet de band behoorlijk te rocken, maar de rustige nummers zoals het poppy “Honestly” doen mij dan weer niet zoveel. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Remember”, een rustige, ingetogen song voorzien van enkele orkestrale arrangementen die mede werd geschreven door de uit Nederland afkomstige Junkie XL die de song ook produceerde en mixte.

Met “Love Is Gone” heeft Dommin een prima, alternative dark romantic rock
album afgeleverd. De productie lag in handen van Lucas Banker en Logan Madder die het album behoorlijk glad hebben gestreken. Wat mij betreft had het dan ook best wat harder en rauwer mogen klinken waardoor de song mijn inziens wat meer zouden knallen.
Verder zijn het vooral de zeer herkenbare vocalen van Kristofer Dommin en de samples en keyboardpartijen die het album voor fans van eerder genoemde bands zoals Type O Negative, Depreche Mode en Danzig aan zullen spreken. Tekstueel moeten we het vooral zoeken in et Straatje van HIM, dus wie van donkere emotionele rock met enige gothic invloeden uit de voeten kan moet deze band zeker eens een kans geven.

Verder zal de band binnenkort in het voorprogramma van Lacuna Coil te zien, te weten op 7 februari in de Eindhovense Effenaar en twee dagen later op 9 februari in Hof Ter Lo in Antwerpen.

01. My Heart, Your Hands
02. New