Disgod Sanguine Scales

Possession Productions

Disgod

Disgod is een oldschool death metal band uit Minsk, Wit-Rusland die in 2003 werd opgericht. Volgens het bijgeleverde promoblaadje heeft de band in thuisland Rusland een uitstekende reputatie weten op te bouwen. De band bestaat onder meer uit leden van bands als Medievil, Warcraft en Barracuda. In 2005 werd de demo ‘Contaminated Surgery’ opgenomen waarmee de band een platendeal in de wacht wist te slepen. Het debuut werd vervolgens in 2007 opgenomen en verscheen in 2008. Waarom ik het album pas nu kreeg toegestuurd is mij dan ook een raadsel.

Zoals eerder gemeld ligt het geluid van de band in het oldschool death metal straatje, en dan met name de Amerikaanse oldschool uit de eind jaren tachtig. Het album gaat van start met het razende “Rising Hate”, is voorzien van prima grunts die in het straatje liggen van John Tardy en Martin van Drunen, krachtige drumpartijen en pakkend, thrasy gitaarwerk. De volgende songs liggen ook goed in het gehoor, luister maar eens naar het felle “Grind Peace”. Ook nummers als “Undercover Enslavement”, “For The Transient”, “Ghouls” en het wat langzamere ”The Killed” kunnen mij wel bekoren. Het voorlaatste “Sharp” doet mij qua zang en gitaarwerk wat aan het oudere werk Death en Pestilence denken. Ook het afsluitende “The Ancient Dreamer“ is een heerlijke oldschool deathmetal track die met volledige overgave gespeeld wordt. Het enige nadeel van deze schijf is dat de meeste nummers nogal aan de korte kant zijn, waardoor het album er binnen een half uur alweer opzit.

Met ‘Sanguine Scales’ heeft de band een prima debuutplaat afgeleverd zonder al te veel hoogtepunten, maar negatieve punten zijn er eigenlijk ook niet te noemen, of het moet het gebrek aan originaliteit zijn. Echter wat mij betreft heeft de band een degelijk old school death metal album weten af te leveren en kijk ik alvast uit naar een eventuele opvolger.

01. Rising Hate
02. Spasm
03. Grind Peace