Disfigured Dead Visions of Death

Hells Headbangers

Disfigured Dead

Hell`s Headbanger`s records laat in de maand maart weer een aantal releases op ons los, met de nadruk op old school. De eerste die hier de burelen raakt is het debuut van Disfigured Death, genaamd “Visions of Death” en bij de eerste tonen is het al duidelijk, qua old school heeft Hell`s Headbanger`s uit het goede vaatje getapt.

Het vaatje waar in het algemeen alleen maar rotte lichaams onderdelen uit komen, zoals bij vergelijkbare thema`s op “Scream Bloody Gore” en “Horrified”. Ouderwetse Death Metal dus, waarbij het er nog niet om gaat dat je zo goed mogelijk kan spelen, maar vooral om sfeer en lekkere riffs, die meteen mee te headbangen zijn en in je kop blijven zitten. Dat is dit viertal rondom de broertjes Kratzer prima gelukt moet ik zeggen. De invloeden liggen er wel heel dik boven op, namelijk alle death metal bands uit de jaren 80 uit Amerika, zoals uiteraard Death, Repulsion, Possessed of vroege Morbid Angel. Helemaal niks mis mee, getuige nummers als “The Gates of Hell” en “The Act of an Aunsound Mind”. Wel wat mis mee, getuige nummers als “Screamatorium” en “Welcome to the Morgue”. De eerste twee worden nog interessant gehouden door verschillende tempo`s en afwisselende riffs. De laatste twee duren te lang en worden daardoor te saai. Al met al is het ook qua productie de jaren 80 een heus retrofest, ik hoor het verschil echt niet met een productie uit 1986. Je hoort alles wel, maar onder een laag stof.

Voor de nostalgisten onder ons is dit dus een prima album, maar het beklijft allemaal net niet. Sommige nummers hebben memorabele momenten en toveren dan ook een grijns op mijn gezicht, maar dit album duurt gewoon net wat te lang, de laatste 3 nummers zijn wat mij betreft overbodige bagage. Het enthousiasme en de lol spat echter wel van dit album af, iets wat er ook nog wel eens aan ontbreekt. Conclusie is wat mij betreft dus, leuke plaat voor feesten en partijen en ook als voorprogramma prima geschikt, maar oefen nog wat aan je songwriting. Er komen gewoon heden ten dage teveel OSDM (jaja, nieuwe term) platen uit om het hiermee te gaan redden. (Koos van Marle)

65/100

01. Beyond The Darkness
02. The Gates Of Hell