Disbelief Heal!

Massacre Records

Disbelief

Disbelief komt in 2010 met een nieuwe plaat, genaamd “Heal!”. Alhoewel, nieuwe plaat? Het zijn 4 nieuwe nummers van henzelf, 3 covers en een heropname van een oud nummer. We kunnen dus beter spreken over een EP in mijn ogen, die dan weer wel 40 minuten klokt. Het ligt er allemaal een beetje tussenin wat dit betreft dus.

Niet wat betreft de muziek, want die is uitermate middle of the road. Het is een Duitse band en ze doen ook geen moeite om dat onder stoelen of banken te steken. De productie is dik in orde, alhoewel ik nergens kan achterhalen wie deze verzorgd heeft, die klinkt als een Andy Sneap achtige sound. Helder, gitaren en zang op de voorgrond en drums en bas wat meer op de achtergrond. Maar daarna... De muziek is gewoon erg saai, en ik heb het allemaal al een keer eerder gehoord. Slepende mid-tempo thrash metal, met een zanger die het geheel richting death metal trekt vanwege zijn stemgeluid. Ze proberen wel een eigen sound neer te zetten, maar dat maakt pas indruk op het laatste nummer “Shine”. Maar ja, dat is een nummer dat ze al eerder hadden geschreven en afkomstig is vanaf het gelijknamige album. De drie covers die daarvoor langs gekomen zijn, klinken ook als het origineel, maar dan met andere zang. Covers van Killing Joke, Crimson Glory en King Diamond overigens, waar “Red Sharks” van Crimson Glory dan nog het beste van klinkt. En dan begint de plaat met 4 nieuwe nummers. Die hadden van mij ook achterwege gelaten mogen worden. Slepende nummers die zwaar op de zang leunen, maar die is zo saai dat dat het geheel ook totaal oninteressant maken. Deze heren kunnen duidelijk wel een instrument vasthouden, maar niet mijn aandacht. (Koos van Marle)

01.The Eyes of Horror
02.Isolation
03.The Last Force: Attack!