Devil Sold His Soul Blessed & Cursed

Devil Sold His Soul

Om mijn eigen horizon uit te breiden heb ik me gewaagd aan het reviewen van Devil Sold His Soul `s tweede album, getiteld “Blessed & Cursed”. Het betreft een Britse postrock/posthardcore band die zijn strepen heeft verdiend in de underground met een voorgaande EP en full length CD en met deze tweede volledige plaat gaat proberen door te breken bij een groter publiek. De band speelde onder andere al op Download en ander binnenlandse festivals en kreeg daar lovende kritieken over.

Normaal gesproken ben ik niet echt thuis in deze hoek muziek, maar Mogwai en bijvoorbeeld Explosions in the Sky kan ik op zijn tijd best horen. Zo heb ik mij ook onderworpen aan deze release en ik moet zeggen, muzikaal gezien zit het allemaal goed in elkaar. Sferische passages worden afgewisseld met wat meer steviger georienteerde stukken en dat klinkt allemaal prima. De nummers steken ook goed in elkaar en de muziek is zeker verrassend te noemen. Er wordt goed muzikant schap ten toon gespreid. Tot nu toe geen vuiltje aan de lucht.

Echter de vocale prestatie van Ed Gibbs doet mij bij een oud probleem aan komen in de core hoek. Ik trek het namelijk slecht. Zolang hij schreeuwt gaat het nog allemaal wel en luister ik er wel omheen, maar zodra er clean gezongen gaat worden zet hij zo`n jankstem op dat ik er spontaan diarree van krijg. Wat een ellende. Dat is ook een van de redenen dat ik hier verder geen beoordeling of cijfer aan ga koppelen. Hij klinkt als een matige kopie van de zanger van Tokio Hotel, althans in mijn oren. Dit zal vast tof zijn in deze scene, maar mij ben je meteen kwijt. Ik ben dan ook 3x tot halverwege het album gekomen, en daar zal het helaas ook bij blijven. Liefhebbers die zich herkennen in bovenstaande beschrijving zijn het vast en zeker roerend oneens met mij, en die weten dan ook dat ze deze plaat waarschijnlijk moeten halen. Voor de doorgewinterde extreme metalhead: Laten liggen! (Koos van Marle)

01. Tides
02. Drowning/Sinking
03. Callous Heart