Demonica Demonstrous

Massacre Records

Website : Demonica

In 2009 werden we al getrakteerd op een thrash-metal supergroep in de vorm van Tenet. Met ex-leden van o.a. Exodus, Forbidden, Strapping Young Lad en Death Angel natuurlijk geen misselijke partij. In 2010 kunnen we dan nog een supergroep verwelkomen. Deze keer is het Hank Shermann geweest die zich eens op thrash wilde storten. Omdat als je het zelf doet je het ook goed moet doen, heeft Hank een line-up geregeld voor Demonica waar je wederom U tegen zegt. Zo vinden we wederom Forbidden-leden terug in de vorm van gitarist Craig Locicero en drummer Mark Hernandez. Als zanger werd Hank's landgenoot Klaus 'Hyr' Hansen binnengehaald en het baswerk wordt verzorgd door Marc Grabowski van Corruption. Omdat de heren niet echt bij elkaar in de buurt wonen (Kopenhagen, Denver en San Fransisco zijn de thuishavens) is alles afzonderlijk opgenomen en in elkaar gemixed door Dave Otero (Cephalic Carnage, Martriden, Cobalt). Het artwork voor de cd werd gemaakt door Gustavo Sazes en maakt deze cd af.

Net als Tenet speelt ook Demonica een lekker moderne en stevige versie van de thrash metal waar we allemaal van houden. Opener 'Demon Class' begint nog rustig maar laat af en toe horen dat even flink doormeppen ook zeker gebeurt op de plaat. Tevens begint hier al het spetterende gitaarwerk wat je toch mag verwachten van de twee heren. 'Ghost Hunt' heeft een lekker pakkend begin en refrein en zit voor dat je het doorhebt hartstikke verankerd in je hoofd. 'My Tongue' is een mid-tempo doorstamper met gewoon goed gitaarwerk. 'Luscious Damned' begint met wat baswerk en een langzame opbouw om vervolgens met gitaarwerk zich klaar te maken voor een furieuze knuppelaar. Zo moet thrash gemaakt worden! De nummers daarna zijn toch weer vaker wat rustiger met hier en daar een opvlieger. 'Palace of Glass' doet op de een of andere manier aan Annihilator denken, terwijl 'Below Zero' weer af en toe Mercyful Fate (god, wat gek) naar voren laat komen. Niettemin is er weinig overeenkomst tussen Shermann's andere broodheer en Demonica aangezien hier alle riffs in dienst staan van gewoon lekker hard thrashen. 'Fast and Furious' doet z'n naam eer aan en 'Summoned' is daarentegen weer een vrij langzaam nummer waarna afsluiter 'Astronomica' een instrumentale gigant van meer dan 8 minuten is met veel solo-geweld.

De eerste plaat van Demonica is een prima begin te noemen. Het geluid is goed en de nummers zitten goed in elkaar. Klaus Hansen klinkt perfect als zanger bij deze band en ook de andere heren staan hun mannetje. Als minpuntje kan ik eigenlijk alleen noemen dat de melodie die bij de andere bands van de heren (en dan voornamelijk Forbidden en Mercyful Fate) zo duidelijk aanwezig was, hierop een beetje ontbreekt. Nu is het niet de bedoeling dat we een Forbidden 2.0 krijgen, maar iets meer melodie had geen kwaad gekund. Als de heren voor het volgende schijfje nog iets beter hun best doen wat betreft songwriting wordt het 2e album van de heren een regelrechte knaller. 'Demonstrous' is in ieder geval al een goede binnenkomer. (Thomas van Golen)

01. Demon Glass
02. Ghost Hunt
03. My Tongue