Demians Mute

InsideOut Music

Demians

Enige tijd geleden kreeg ik het album ‘Mute’ van de band Demians toegestuurd, echter door onvoorziene omstandigheden en vakantie is de review van deze uitstekende schijf helaas blijven liggen. Het album, dat via InsideOut Music is verschenen ligt dan ook al sinds 28 juni in de winkels. Demians is een eenmansproject van de Fransman Nicolas Chapel die zich op deze release van zijn beste kant laat horen. Eerlijk gezegd was ik voordat ik deze release mocht bespreken nog niet bekend met de band, maar naar het schijnt is ‘Mute’ de opvolger van het in 2008 verschenen album ‘Building An Empire’. Net als op het debuut heeft Nicolas alle instrumenten en zangpartijen voor zijn rekening genomen.

Het album gaat rustig van start met “Swing Of The Airwaves”, een uitgebalanceerde, progressieve song voorzien van rustige gitaarpartijen, melodieuze passages. Verder doen de mooie vocalen van Nicolas me wel wat aan het nieuwere werk van Pink Floyd denken. Het volgende “Feel Alive” is vervolgens voorzien van een wat steviger gitaargeluid, de song is tevens wat meer uptempo waarbij wat meer de rockinvloeden naar boven komen drijven. “Nicolas” is dan weer wat rustiger en bevat dan weer meer symfonisch invloeden. “Black Over Gold” is een mooie ballad, waar Nicolas zichzelf begeleid door middel van rustig pianospel. Tijdens “Tidal”gaat het er dan weer wat steviger tegenaan en doet me wel wat aan Alter Bridge denken. Ook tijdens de rest van de songs op het album zijn het toch wel de symfonische en progressieve invloeden die over het algemeen de boventoon voeren. De songs zijn dan ook veelal voorzien van harmonische arrangementen ondersteund oor de krachtige zang van Chapel.

Met ‘Mute’ heeft Nicolas Chapel een zeer divers en degelijk symfonisch album weten af te leveren. De songs zitten prima in elkaar en het geluid is verder dik in orde en ook de productie is goed te noemen. Fans van het betere progressieve en symfonische werk halen dit album dan ook zo snel mogelijk in huis.

01. Swing Of The Airwaves
02. Feel Alive
03. Porcelain