Decrepit Birth Polarity

Massacre Records

Decrepit Birth

Gelijk na het instarten van ‘Polarity’ , de derde plaat van Amerikaanse death metal formatie Decrepit Birth, wordt duidelijk dat we te maken hebben met een clubje kundige muzikanten. De band rondom frontman Bill Robinson is begonnen om een plekje te veroveren binnen de brutal death metal scene, maar heeft zich steeds meer richting de progressieve death metal ontwikkeld.

Na het bedrieglijk kalme gitaarintro van de plaat wordt meteen duidelijk dat deze jongens zich aardig thuis voelen in het death metal genre. De ene na de andere beukende riff wordt je om de oren geslingerd welke worden afgewisseld met mooie melodieuze stukken a la Cynic en krankzinnige gitaarsolo’s die hun weerga niet kennen. Het openingsnummer, dat een ruime zes en een halve minuut duurt, is een mooie samenvatting van de rest van de plaat. Bruut gitaargeweld, afgewisseld met subtiele melodielijnen ondersteund door monsterdrummer KC Howard. Wat deze plaat zo sterk maakt is niet enkel en alleen de vloeiende manier waarop de technisch zeer competente muzikanten hun nummers in elkaar weven. Ook de productie van de plaat is echt fantastisch. Zack Ohren (All Shall Perish, Suffocation, Immolation) heeft het voor elkaar gekregen om ieder instrument een eigen plekje te geven in het totaal geluid van de plaat. De gitaarpartijen van Matt Sotelo komen goed uit de verf dankzij een heel gedefinieerd geluid, waarin iedere noot die gespeeld wordt te horen is. Iets waar veel bands en producers in het genre nog wat van kunnen leren. Ook het drumgeluid is fantastisch op deze plaat. Een mooie organische sound waarbij je niet alleen maar naar bass- en snaredrums zit te luisteren, waardoor het eerder genoemde monsterlijke drumwerk nog beter naar voren komt.

Kortom, met hun derde langspeler heeft Decrepit Birth een plaat neergezet waaraan ze zelf een behoorlijke kluif zullen hebben om deze te overtreffen. (Bram Heijs)

01. (A Departure of the Sun) Ignite the Tesla Coil
02. Metatron