Darkseed Poison Awaits

Massacre Records

Darkseed

Darkseed is een Duitse gothic metal band die in 1992 werd opgericht. In de begindagen ging de band echter als deathmetal gezelschap door het leven maar door de jaren heen is de band uiteindelijk in het gothic hoekje terecht gekomen. De band nam door de jaren heen diversen albums op waarvan het uit 2005 stammende ‘Ultimate Darkness’ het laatste wapenfeit was. Kort hierna besloot zanger Stefan Hertrich de band te verlaten waarop de band uit elkaar viel. Echter in 2008 werd er door de overige leden besloten om toch verder te gaan, waarbij voormalig drummer Harald Winkler de vocalen voortaan voor zijn rekening zou nemen. Deze is dan ook te horen op het nieuwe, inmiddels zevende studioalbum dat de titel ‘Poison Awaits’ heeft meegekregen die op 23 juli via Massacre Records is verschenen.

Opener “Roads” is een moderne uptempo track voorzien van vervormde zang en van elektronische geluiden. Ook het volgende “Incinerate” is een toegankelijke uptempo song, maar gaat wat meer de new wave kant op en is tevens voorzien van een zeer catchy refrein. Het titelnummer “Poison Awaits” is opnieuw erg elektronisch georiënteerd en zit dan ook vol met industrial invloeden. “Seeds Of Sorrow” is vervolgens een rustige ballad, om daarna weer verder te gaan met het catchy “All Is Vanity”. Ook de volgende nummers zijn stuk voor stuk uitgebalanceerde, vlotte gothic rock songs die naar mijn idee het beste aansluiten bij het werk van bands als Him en Lacrimas Profundere. Luister maar een naar het ruim zes minuten durende “Torn To Shatters”. Tegen het einde van het album krijgen we dan nog het wat steverige “Striving For Fire” voorgeschoteld dat zelfs voorzien is van enige incidentele grunts. “Timeless Skies” is wat donkerder dan de rest van de songs op het album waarbij ook het tempo wat omlaag gaat waardoor de song wat meer de doom kant opgaat. Het album wordt vervolgens afgesloten met het luchtige “King In The Sun”.

De band heeft er dus zo’n vijf jaar over gedaan om met een nieuw album te komen, waarbij er ruim twee jaar aan deze release gewerkt is. De arrangementen en de kwaliteit van de songs zijn dan ook prima in orde, maar wat ik wel kwijt moet is dat het geheel op den duur wel wat gaat vervelen door het monotone geheel. Wat mij betreft heeft Darkseed een prima album afgeleverd wat betreft hun genre. Fans van ongecompliceerde gothic rock voorzien van enige elektronica en industrial invloeden halen met deze release dan ook een degelijk album in huis.

Tacklist:
01. Roads
02. Incinerate