Dark Tranquillity We Are The Void

Website : Dark Tranquillity

Dark Tranquillity is één van de pioniers van het zogenaamde Gothenburg metal genre, een melodische vorm van death metal. Dit is inmiddels het negende studioalbum van de Zweden sinds hun vorming in 1989. De mix van death metal en volksmuziek invloeden zijn terug te horen op het album, en dan met name in de piano partijen. De heavy sound zoals we die gewend zijn van zweedse metal muzikanten is zeker goed aanwezig. Snelle riffs, beukende drums, melodische solo’s en piano partijen en een zanger die duidelijk weet waar die mee bezig is. Het verrassende aan dit album is de subtiele afwisseling tussen de kalme rustige stukken die de pianist speelt en de chaos van de gitaren, de drums en de zang.

Alle elf nummers op ‘We Are The Void ‘ boeien me van begin tot eind. Dit vooral omdat er een aantal onverwachte wendingen in enkele nummers zit. Zo zit er een nummer bij waarin de zanger ook even laat horen dat hij ook best clean kan zingen iets wat een welkome afwisseling is in het geheel. Het ene nummer is ook meer melodisch dan het andere. Het is duidelijk te horen dat dit ervaren muzikanten zijn die de afgelopen 20 jaar een stempel hebben gedrukt op de melodische death metal. Het eerste wat je toch altijd hoort van de nummers zijn de intro’s. Nou is dit het eerste album waarbij me iets opviel. De intro’s zijn afgewisseld van kalm en rustig tot direct een heftig stukje muziek. Hiermee wordt ook direct de toon gezet voor de rest van het nummer. Dit is het eerste album dat ik geluisterd heb afkomstig van de mannen van Dark Tranquillity. Maar ze weten mij te boeien en hebben er een fan bij. De combinatie van gitaar, drum en bass met de effecten van de keyboard en de zang zijn gewoon goed bij elkaar gevonden. Ik kan ook niet oordelen hoe dit album staat ten opzichte van hun eerdere albums maar ik vind dit een goed album dat de moeite waard is om te kopen als echte melodische death metal fan. (Bernard Bruins)

01. Shadow In Our Blood
02. Dream Oblivion
03. The Fatalist