Dark Fortress Ylem

Website : Dark Fortress

Consistentie is het toverwoord bij Dark Fortress wat betreft albums uitbrengen. Na 04, 06, 08 ziet nu in 2010 het nieuwe werk van deze Duitsers het onheilige licht en het tweede album waarop zanger Morean is te horen na het vertrek van Azathoth in 2007. 'Eidolon' liet prima zien dat ze het zonder de oud-oprichter en zanger afkunnen. De vraag is, is poging twee net zo geslaagd? Qua mix en geluid zit het allemaal prima in elkaar. Om te zorgen dat de band de touwtjes volledig in handen had werd alles gedaan in de studie van gitarist V. Santura. Omdat er verder geen infosheet bijzat kan ik ook niet zien of echt alles zelf is gedaan. Als dat wel zo is, petje af, want dit resultaat mag er zijn. Tevens bezit het album ook mooi artwork, want de voorkant is gemaakt door Stephen Lenfestey. Niet dat die nu zo enorm bekend is, maar het artwork is zeker het vermelden waard.

Het album begint meteen sterk met een staccato stortvloed aan riffs en drumgeroffel eronder wat overduidelijk opbouwt. Morean's stem begint met het lage geluid dat we al kennen van het vorige album, maar deze keer worden ook de wat hogere regionen ook gebruikt. Hoewel het nog steeds geen ijselijke kreet is, is zijn stem een stuk veelzijdiger. Opener 'Ylem' is dan even een beukende binnenkomer hoewel ook pas op de plaats wordt genomen halverwege voor een dromerig middenstuk. Let wel, dit begint dromerig, maar langzamerhand voel je de spookachtige spanning en atmosfeer opduiken die de band zo goed beheerst. 'As The World Kneels Over' begint rustiger, bijna prog-achtig en ontluikt in een heerlijke solo. Het nummer blijft op een laag tempo, maar sleept heerlijk voort, met name door steengoed gitaarwerk. 'Osiris', wie kent hem niet, laat ook weer een scala aan tempo-wisselingen, riffs en keyboards horen en laat duidelijk zien dat Dark Fortress nog meer bezig is geweest met goede nummers schrijven. Op 'Silence' wordt dan even het gaspedaal opengetrokken om wel wat kalmer aan te doen hier en daar, maar het blijft even lekker doorgaan. 'Evenfall' zou ik bijna betitelen tot koningsnummer van deze plaat. Langzaam, log, lekkere riffs en wat cleanere zang maken dit tot bijna een betoverende ervaring. Een nummer als 'Satan Bled' laat horen wat de band kan, door zowel blastbeats en langzame stukken in hetzelfde nummer te stoppen. En geen moment verslapt je aandacht. Het is een kunst. 'Nemesis' en 'The Valley' doen welhaast episch aan, zonder aan kracht in te boeten. Afsluiter 'Wraith' is bijna wat 'Coil' was voor Opeth's 'Watershed', alleen dan aan het eind. Hoewel er wel degelijk instrumenten spelen zingt zanger Morean alleen maar clean en is het een rustig slot alsof na alle uitspattingen op het album je terugkeert naar een rustgevend equilibrium.

Dark Fortress heeft in mijn ogen de groei doorgezet die op de voorgaande paar platen al zichtbaar was. Nog meer progressieve en epische invloeden zijn erbij gekomen, zonder dat de band hun black metal roots loslaat. Misschien is een klein vergelijking met de heren van Enslaved (vooral het laatste album 'Vertebrae') wel op z'n plek. Niet alleen is 'Ylem' muzikaal interessanter, ook op tekstueel gebied heeft het veel te bieden. De titel en het woord 'Ylem' staat voor de oersoep van deeltjes die vlak na de Big Bang te vinden was. De interpretatie die Morean hieraan in al zijn teksten heeft gegeven is de vraag hoe je als persoon, of misschien is entiteit zelfs beter, de werkelijkheid zou meemaken nadat alles is geëindigd. Hoe is het om in de oersoep te zweven is de vraag, en dat is wat ze proberen te verwoorden met dit album. En ik kan niet anders zeggen dat dit album die vraag weliswaar niet beantwoord, maar je wel een aardig goed idee geeft met de sterke composities die de band heeft geschreven. Als de band dit live gaat uitvoeren, en zeker juweeltjes zoals 'Evenfall' of 'Wraith' wordt dat genieten geblazen op het concert. Je staat dan niet keihard te headbangen, fantastische muziek is het wel. Binnenkort toeren ze in Nederland met Serpentcult, Farsot en Sardonis en doen ze de Willemeen in Arnhem aan op 21 Februari. Komt dat zien! (Thomas van Golen)

01. Ylem
02. As The World Kneels Over
03. Osiris