Danzig Deth Red Sabaoth

AFM Records

Danzig

Het is alweer een jaar of zes geleden dat het laatste album van Danzig verscheen. Natuurlijk hebben de fans geen zes jaar hoeven wachten want in de tussenliggende periode verscheen onder meer het dubbelalbum ‘The Lost Tracks of Danzig’ en Glenn’s tweede solo plaat, genaamd ‘Black Aria II’. De kleine gespierde man is echter ook bekend van The Misfits en Samhain. Sinds het eind van de jaren tachtig maakt hij tevens albums onder zijn eigen naam, waarvan het uit 2004 stammende ‘Circle of Snakes’ het laatste wapenfeit was. Blijkbaar vond Glenn het nu tijd om weer eens een nieuwe plaat te maken. In die zes jaar dat hij een beetje uit het beeld verdwenen was, heeft hij natuurlijk genoeg inspiratie en tijd op kunnen doen voor een splinternieuw album. Het aanstaande album heeft de titel ‘Deth Red Sabaoth’ meegekregen en zal op 22 juni via AFM Records uitkomen in Europa.

Aangezien Glenn Danzig erg muzikaal is en vele instrumenten zelf kan bespelen, en eerder mooi materiaal heeft uitgebracht, ben ik erg benieuwd wat de beste man er nu weer van heeft weten te maken. Maar ook de bandleden die Glenn om zich heen verzameld heeft, zijn van goede komaf, zoals drummer Johnny Kelly (Type O Negative), gitarist Tommy Victor (Prong, Ministry) en bassist Steve Zing (Samhain). Als ik het album beluister kan ik tot mijn grote genoegen zeggen dat Danzig, back to basics is gegaan en dit is ook duidelijk merkbaar bij de productie van het album. Het vleugje industrial is te verwaarlozen en de band speelt weer zoals op de eerste albums, die toch tot het beste werk van Danzig behoren. Het eerst nummer “Hammer of the Gods” bevat vette, stoner riffs van Tommy Victor (Prong, Ministry). Ook het volgende “The Revengeful” is voorzien van stevig gitaarwerk. Deze song bevat tevens langzame slepende riffs, krachtige drumpartijen, mooie solopartijen en een catchy refrein. “Black Candy” is duistere, slepende song die goed blijft hangen na paar keer luisteren en het is Glenn zelf die de drums speelt. Het volgende “On a Wicked Night” begint vervolgens rustig, de spanning wordt vervolgens goed opgebouwd en werkt naar een steviger einde toe. Verder is de song voorzien van een degelijk meezing gehalte dat we maar al te goed kennen. Het heeft dan ook geen nut om alle songs apart te beschrijven. Ze zijn namelijk allemaal sterk en mooi. Tijdens het bluesy-rock achtige “Ju Ju Bone” hoor je Danzig’s gelijkenis met die van Elvis waarmee Glenn zijn bijnaam als Evil Elvis meer dan waar maakt. De band bedient zich opnieuw van duistere slepende rock en metal voorzien van en vleugje blues. De vetste en donkerste riffs hoor je terug tijdens “Night Star Hell”. Het album staat dan ook vol met typische Danzig songs, die mij erg doen denken aan het oudere werk, luister maar eens naar het ruim zeven minuten durende “Pyre Of Souls: Seasons Of Pain” of het krachtige “Left Hand Rise Above” dat het album op gepaste manier afsluit. Wat me opvalt na het beluisteren van het album is dat veel zangers in het genre vaak last hebben van een slechter wordende stem naarmate ze ouder worden. Echter Glenn zingt de sterren van de hemel. Zijn mooie zware stem heeft de tand des tijds goed doorstaan. Verder is het gitaarwerk over het hele album genomen erg sterk en ook de krachtige drumpartijen van Johnny Kelly doen me terugdenken aan die van Chuck Biscuits die het drumwerk op de eerste albums van de band verzorgde.

De band is terug naar de roots en deze glimmende schijf is fantastisch. De productie grijpt tevens terug naar de beginjaren van de band en het artwork ziet er ook goed uit en komt van de handen van Joe Chiodo. Kortom, hou je van Danzig, en speciaal van de albums 1 tot en met 4, dan kan je dit album opgeluisterd en ongestraft aanschaffen. (Talitha Martijn)

01. Hammer Of The Gods
02. The Revengeful
03. Rebel Spirits