Corruption Bourbon River Bank

Mystic Production / Indie Distrubution

Corruption

Op 17 mei zal via Mystic Production het nieuwe album van de Poolse stonerband Corruption verschijnen. Het inmiddels zesde album van de band heeft de titel ‘Bourbon River Bank’ meegekregen en is de opvolger van het in 2005 verschenen ‘Virgin’s Milk’. De band werd in 1991 opgericht en toerde meerdere malen door Europa met acts als Vader, Behemoth en Virgin Snatch. Het geluid van de band ligt overigens in het straatje van bands als Monster Magnet, Kyuss en Orange Goblin voorzien van de nodige metal invloeden.

Het album gaat van start met het wat western achtige “Beelzeboss”, een rustige song waarbij de zangpartijen van Aniol worden ondersteund door slechts een akoestische gitaar. Tijdens het volgende “Hell Yeah!” gaat de band pas echt los, de song is voorzien van stevige, groovende riffs en krachtige zangpartijen. Ook “Magus” doet me meer aan stevige metal denken, dan aan echte stoner. Nee, de echte stoner krijgen we pas te horen met het groovende “Devileiro”, dat voorzien is van zware riffs en voorstuwende gitaarpartijen. “Engines” is vervolgens een, felle en snelle song die eigenlijk net iets te kort duurt. Tijdens “Worlds Collide“ zijn duidelijk Kyuss invloeden waarneembaar. Ook tijdens “Another” en “One Points Loosers” gaat het gas er flink en weet de band overtuigend over te komen. Ook “Pillow Man” en het voorlaatste “Morning Star, Whiskey Bar” zijn voorzien van groovende riffs, stevige drumpartijen alvorens het album wordt afgesloten met het bluesy, aan ZZ Top referende “Bourbon River Bank”, waarbij de song tevens voorzien is van een leuke harmonica solo.

Met ‘Bourbon River Bank’ heeft de band een degelijk album afgeleverd. Stoner kan ik het echter niet noemen want daarvoor bevat het album teveel metal invloeden en ik moet toegeven, dat bevalt me wel. Verder is de productie prima in orde, dus fans van eerder genoemde bands als Monster Magnet, Kyuss en Orange Goblin, maar ook van het nieuwere werk van bijvoorbeeld Entombed moeten dit album maar eens gaan beluisteren.

01. Beelzeboss
02. Hell Yeah!
03. Magus