Cancer Bats Bears, Mayors, Scraps and Bones

Distort Entertainment

Website : Cancer Bats

Op 12 april zal het derde album van het Canadese, uit Toronto afkomstige Cancer Bats verschijnen via Distort Entertainment. Het album is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘Hail Destroyer’ en heeft de titel ‘Bears, Mayors, Scraps and Bones’ meegekregen. De titel van het nieuwe album is een afgeleide van de Nicknames van elk van de bandleden. De muziek van de band kan het best omschreven worden als een mix van punk/ hardcore en southern rock. Ook wordt het wel omschreven als punkcore. Uit hun biografie blijkt tevens dat ze als doel hebben een mix te spelen van Refused, Black Flag, Led Zeppelin en Down.

Met het eerste nummer van de schijf “Sleep This Away” hebben de Canadezen mijn aandacht weten te pakken. De snoeiharde drums en vette basgeluiden zijn de basis voor een lekkere ritmesectie. Neem hier nog wat gierende, schreeuwende gitaren en een vet zanggeluid bij en je wordt voorzien van een stevig geheel. Het voorgaande werk sprak mij al aan, maar de band is duidelijk weer een stukje beter geworden. Ze hebben dan ook hun eigen geluid verder weten te ontwikkelen, “Black Metal Bicycle” is zo’n typische song. Een nummer als “Snake Mountain” bevat heerlijk scheurend gitaargeluid en zit goed in elkaar. Tegen het einde van het album komen we dan nog het pittige “Drive This Stake” tegen, en zorgt ervoor dat je wil gaan bewegen. Het nummer “Raised Right” is een echte uitschieter op dit album, dit is een krachtige song met alle ingrediënten van de Cancer Bats. Ook lukt het niet veel bands om the best for last te bewaren, maar met de Beastie Boys cover “Sabotage” heeft deze band dat wel weten te doen. Het album bevat uiteindelijk veertien heerlijke punkcore songs.

Het mag dan ook duidelijk zijn dat de band al genoeg goed materiaal klaar hadden liggen voordat de cd opgenomen werd, die overigens geproduceerd werd door Eric Ratz en Kenny Luong. In april kan je de mannen tevens ook weer live aan het werk zien, namelijk op 20 april in Rotterdam in Watt, 21 april in Nijmegen in Doornroosje, 22 april in Sneek in Café The Legend. Dus eerst even live checken en dan gewoon dit schijfje kopen als je een punk en hardcore fan bent! (Talitha Martijn)

01. Sleep This Away
02. Trust No One
03. Dead Wrong