Burden Of Grief Follow The Flames

Massacre Records

Burden Of Grief

Op 2 juli zal het nieuwe album, getiteld ‘Follow The Flames’ van het Duitse Burden Of Grief via Massacre Records verschijnen. Het album is alweer het vijfde album van de band, dat met het voorgaande album ‘Death End Road’ (2007) op lovende kritieken kon rekenen. Burden Of Grief speelt melodieuze death metal, gemixt met wat thrash en de band werd in 1994 opgericht. Het nieuwe album telt tien songs en naast de normale editie zal er een special edition verschijnen met daarbij een speciale bonus disc. De bonus disc bevat een achttal metal klassiekers zoals Iron Maiden’s “Aces High”, Pantera’s “Mouth For War” en “Hell Ain't A Bad Place To Be” van AC/DC. Het album werd gemixt en gemasterd door de Zweedse producer/multi-instrumentalist Dan Swanö (Edge Of Sanity, Opeth, Dissection, Bloodbath) en het artwork lag in handen van Gustavo Sazes (Arch Enemy, Sonic Syndicate, God Forbid).

Na het intro, getiteld “Ignition” gaat de band van start met het nummer “Follow the Flames”. Deze song is er meteen een die mij wel aanstaat, melodieuze deathmetal riffs en een flinke portie old school thrash. Ook gieren de gitaren flink tegen elkaar en is de ritmesectie erg strak. De zang heeft een lekker rauw randje. “Doomed to Fall” is een nummer dat bestaat uit vette solo’s en een beetje weg heeft van een soort mix van metal core en doom. Verder zijn de nummers zijn vrij melodieus, ondanks de snelle ingewikkelde stukken zoals het snelle “Mirror of Truth”, dat tevens is voorzien van een lekker refrein en pittige zang. Het samenspel is tussen gitaar en ritmesectie is erg goed te noemen en heeft een stevige groove. De song “Fallen” is een rustiger nummer met een melodieuze jaren zeventig metal sound. Dit nummer verschilt van de andere songs, maar de pittigheid komt snel weer terug met “Rise Like A Phoenix” dat het album afsluit.

Over de bonus cover cd kan ik het volgende zeggen. De nummers zijn nog erg goed te herkennen en hebben door middel van kleine verschillen toch een mooie invulling gekregen.
Dus dicht bij het origineel met een vleugje Burden Of Grief. Prettig te beluisteren ondanks dat de zang tijdens “Four Horsemen” iets minder klinkt maar dat wordt tijdens “Break On Through” dan weer goed gemaakt door Dan Swanö die een deuntje meebrult.

Kortom een leuke en gevarieerde cd met een bonus cd die niet verveelt en lekker in het gehoor ligt als je van melodieuze death metal gemixt met groovende old school thrash metal. (Talitha Martijn)

01. Ignition (intro)
02. Follow The Flames