Borknagar Universal

Indie recordings

Website : Borknagar

Borknagar mag geen onbekende meer heten in de muziekwereld. Was het gelijknamige debuut-album nog een gitzwart black metal album met hier en daar een hintje folk, verschoof daarna de richting van de muziek wat meer naar een progressieve mix van black en folk. Niet verwonderlijk dat een aantal van de betere Noorse vocalisten hebben gezongen op de albums. Na te beginnen met Garm (Ulver, Arcturus) werden er nog twee schijfjes opgenomen met ICS Vortex (Arcturus, Dimmu Borgir) alvorens de band nu (vermoedelijk) definitief koos voor Andreas 'Vintersorg' Hedlund. De line-up van het nieuwe album is dan ook zo goed als hetzelfde als die van 'Empiricsm', het eerste album met Vintersorg als zanger. Enige verschil is dat drummer Asgeir Mickelson plaats heeft moeten maken voor Dave Kinkade (Malevolent Creation, Arsis) die sinds 2008 bij de band zit. Het album werd geheel geproduceerd door de band zelf en opgenomen en gemixed in de Toproom Studio. De release-datum had eerst in de herfst van 2009 moeten liggen, maar kennelijk werd ervoor gekozen om het nu pas op 22 februari te laten verschijnen op de Europese markt.

Opener 'Havoc' begint rustig met akoestische gitaren om vervolgens door te gaan in een langzaam begin met drums, gitaar en bas. En dan hoppa, beuken! Dubbele bass, een laag keyboards eroverheen en Vintersorg die de longen uit z'n lijf schreeuwt. Het nummer laat meteen al het goede horen dat de band in huis heeft. Vol gas, of juist een rustig intermezzo, de band weet er raad mee. Vooral het orgel-achtige keyboardwerk van Lazare weet een perfecte sfeer op te wekken. Ook 'Reason' begint met kalm gitaarwerk maar gaat dan snel verder waar het openingsnummer was gebleven, hoewel hier iets kalmer aangedaan wordt. De band is goed op dreef, met vooral episch gitaarwerk van gitaartandem Řystein Garnes Brun en Jens F. Ryland. 'The Stir of Seasons' is een vrij rustig nummer, wat meer steunt op het piano-werk dan echt gitaarwerk. Bij vlagen doet het zelfs aan bands zoals Winds of Arcturus denken, wat geen hele manke vergelijking is natuurlijk.

'For A Thousand Years' gaat dan echter gewoon weer door met atmosferische, epische en progressieve metal en is waarschijnlijk ook een van de beste nummers van de plaat. Dat is eigenlijk oneerlijk om te zeggen, want de hele plaat heeft alleen maar beste nummers. 'Fleshflower' is ook weer ietwat rustiger net als 'The Stir of Seasons' maar is doorspekt met fantastisch keyboard en gitaarwerk. 'Abrasian Tide' en 'Worldwide' liggen in het verlengde van de rest van de plaat en laten horen waar Borknagar goed in is. Op afsluiter is er ook nog een rol weggelegd voor voormalig zanger ICS Vortex waarbij goed te horen is waarom deze man ook nog een tijd zanger van deze band is geweest.

Borknagar levert hier een album af dat op alle fronten meer dan geslaagd is te noemen. De productie is kraakhelder en vooral de composities staan overeind als een huis. Werkelijk geen noot klinkt teveel gespeeld en het hele album is als een grote blauwdruk voor andere bands hoe je atmosferische, epische en progressieve muziek moet maken in het black metal genre (want daar schuurt de band nog steeds tegenaan). Ik kan iedereen van harte aanraden om dit album aan te schaffen als je iets met de bovenstaande beschrijving kan. (Thomas van Golen)

01. Havoc
02. Reason
03. The Stir of Seasons