Bleed From Within Empire

Rising Records

Bleed From Within

Het is nog geen jaar geleden dat ik het debuutalbum ‘Humanity’ van het uit Glasgow, Schotland afkomstige Bleed From Within mocht bespreken en nu draait de opvolger ‘Empire’ alweer rondjes in mijn cd speller. Het tweede album van de band zal op 10 mei via Rising Records verschijnen.

Op dit nieuwe album heeft de band geen grootse veranderingen ondergaan en is het opnieuw brute, agressieve deathcore wat de klok slaat. Ook dit album bevat net als het debuut elf krachtige songs, voorzien van snelle, brute riffs, stevige breakdowns, opgefokte gitaarpartijen zoals goed waarneembaar is tijdens het felle “Last Of Our Kind”. Wat verder opvalt zijn de uitstekende drumpartijen van drummer Ali Richardson, luister maar een naar een nummer als “Dishonour“ of bijvoorbeeld het krachtige “Welcome To My World” . Ook de agressieve zangpartijen van Scott Kennedy, die op uitstekende wijze brute grunts weet af te wisselen met felle screams mogen best genoemd worden. Een nummer dat er bijvoorbeeld uitschiet is het snelle en agressieve “Vanity” maar ook het afsluitende “Legion” mag er best zijn. Ook op deze release weet Bleed From Within kracht en brutaliteit te combineren met een flinke dosis groove en finesse waardoor er een degelijk geheel ontstaat.

Wat betreft het geluid zit dat ook op dit tweede album van de band wel goed, het is helder en krachtig en alle bandleden staan goed in de mix. Met ‘Empire’ heeft de band dan ook een prima opvolger van hun debuut weten af te leveren. Echter met de steeds groeiende stroom van nieuwe deathcore / metalcore bands zal het ook voor Bleed From Within niet gemakkelijk zijn om te overleven en op een eventueel volgend album niet teveel in herhaling te vallen. Voor wie de band eens live aan het werk wil zien kan terecht op 30 april in Kaatsheuvel tijdens het OJC Crossroads/Queencore fest of op 1 mei in het Komplex in Heerhugowaard.

01. This Is Our Legacy
02. The Novelist
03. Last Of Our Kind