Black Wreath A Pyre Of Lost Dreams

Head Not Found Records / Suburban

Website : Black Wreath

Het Deense Black Wreath is een driemans formatie met in de gelederen Kim Larsen, (ex-Saturnus, Of The Wand And The Moon), zanger Peter Mesnickow (Blazing Eternity's) en bassist Dave Miller (Whelm). De sound van de band ligt in het funeral doom straatje gemixt met enige death doom en heavy drone invloeden. Het debuutalbum ‘A Pyre Of Lost Dreams’ van de band is afgelopen januari al verschenen maar heeft ons onlangs pas bereikt, dus hierbij alsnog een beknopte omschrijving van het slechts vier tracks tellende album.

Het album opent met het ruim vijftien minuten tellende “The Black Holes of Your Mind”, een zware track voorzien van dreunende drumpartijen, heavy riffs en emotionele diepe, donkere grunts. Ook het volgende “Nocturnal Dominion” is een slepende en sombere song voorzien van de nodige melodieën. Het tempo van “Solitude Rising (Missing All Exit)“ ligt niet al te hoog, de riffs zijn opnieuw zwaar en traag, het baswerk is heavy en dat alles wordt voorzien van de zware grunts van Peter Mesnickow. Het album wordt afgesloten door het instrumentale “Nidstöng”, een song die mij eigenlijk het minste aanstaat van het hele album. Ten eerste door het gemis van de zang en ten tweede door de zeer langdradige riffs en dan het aanslaan van slechts enkele akkoorden gedurende de laatste drie minuten van de song.

Met ‘A Pyre Of Lost Dreams’ heeft de band een album weten af te leveren voorzien van een sombere, donkere en depressieve sfeer. Het album klokt met slechts vier nummers een totale lengte van zo’n vijftig minuten. Fans van het funeral doom genre zullen wel weer smullen van deze release. Voor mij is het echter allemaal wat te langzaam maar dat neemt niet weg dat dit in het genre een prima product is.

01. The Black Holes of Your Mind
02. Nocturnal Dominion
03. Solitude Rising (Missing All Exit)