Beehoover Concrete Catalyst

Exile On Mainstream Records / Suburban

Beehoover

Beehoover is een Duitse tweemans band die bestaat uit Ingmar Petersen (vocalen en bas) en Claus-Peter Hamisch (drums en vocalen) die onlangs met ‘Concrete Catalyst’ hun vierde langspeler afleverden. Ondanks dat de band moeilijk in een hokje valt te plaatsen kan de muziek van dit duo het best omschreven worden als progressieve stoner rock, gemixt met heavy rock, prog en doom invloeden.

Het album opent met het enigszins experimentele “Oceanriver”, de song is voorzien van slepende gitaarpartijen, funky baswerk en prima zang. Tijdens “Five Minutes Of Resistance” gaat het tempo wat omhoog en is de song voorzien van wat meer variatie, verder moet ik tijdens het luisteren van de baslijntjes nogal eens denken aan een band als Tool. “Sultana” gaat nog rustig van start, maar als snel gaat de song over in zware riffs, brute zang en krachtige drumpartijen. “Rocking Chair” gaat van start met rustige zangpartijen, ondersteund door rustige akoestische gitaarpartijen. Echter na een kleine drie minuten gaat het er toch wat steviger aan toe waarbij de song vervolgens aanzwelt tot een stevig geheel. “A Poem” is dan weer behoorlijk up-tempo, waarbij het tempo bij het zeer rustige, bijna emotionele “Wild Geese Yell” weer helemaal inzakt. Het langzame “The Dragonfighter” is voorzien van enige doom invloeden waardoor het contrast met up-tempo “Counted Is Bygone” des te groter is. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Trainer”, een waarvan de eerste twee minuten eigenlijk overbodig zijn. De band lijkt dan ook op sommige momenten inspiratieloos te zijn, hierdoor staan er op het album een aantal mindere song.

Gelukkig zit het muzikaal nog wel goed met deze band, vooral de baspartijen zijn zeer sterk. Wat mij echter een beetje tegen staat zijn de wat eentonige zangpartijen. Verder vraag ik mij sterk af of de band met een volledige bezetting niet beter uit de verf zou komen. Mijn inziens zou het geluid dan met gemak voller, vetter en net wat intenser kunnen klinken. Fans van progressieve stoner rock, die albums van bands als Kyuss, Melvins en Tool in hun bezit hebben moeten deze band zeker eens een kans geven. Met ‘Concrete Catalyst’ heeft dit Duitse duo een degelijk album weten af te leveren, voorzien van een aantal uitstekende composities. Wat betreft de productie, deze valt een beetje tegen omdat het geluid wat dof klinkt. Verder is het artwork van de hand van de Belgische kunstenaar Wim Delvoye, en ik moet toegeven deze cover ziet er geslaagd uit.

Tracklisting:
01. Oceanriver
02. Five Minutes Of Resistance