Battalion Underdogs

Silverwolf Productions

Website : Battalion

Het nieuwe album van het uit Zwitserland afkomstige Battalion heeft de titel ‘Underdogs’ meegekregen en is op 26 februari via Silverwolf Productions verschenen. Battalion is een nog zeer jonge thrashband, echter het debuutalbum ‘The Fight for Metal’ van de Zwitsers stamt alweer uit 2006 dus de band heeft inmiddels de nodige ervaring opgedaan. Echter na wat speurwerk naar de band blijkt dat er drie songs van de band ook al op het debuut te horen waren. Ik weet ook niet of dit album nog verkrijgbaar is en het zal waarschijnlijk wel in eigen beheer zijn uitgebracht want ook de cover van dit album verschilt niet zoveel. Het nieuwe album bevat in ieder geval naast de drie nummers eerder opgenomen nummers nog zeven nieuwe tracks, dus er blijft genoeg over om van te genieten.

Het album opent met het degelijke “Thrash Maniacs”, de song is een onvervalste, stampende thrash granaat die in het straatje ligt van thrash legenden uit de eind jaren tachtig zoals Metallica, Slayer, Exodus en Dark Angel. Ook met het volgende “Headbangers” weet de band te overtuigen, de song is voorzien van vette riff en strakke solo’s. Origineel is het natuurlijk allemaal niet, de meeste riffs zijn al vele malen hergebruikt. Luister maar eens naar het felle “Running Alone” dat zo op het debuutalbum van Metallica had kunnen staan. Het is dan ook het enthousiasme waar de band het van moet hebben en dat straalt er gelukkig bij de meeste songs vanaf. De zangpartijen van Silvan Etzensperger bezitten de nodige power en doen me zo nu en dan wel behoorlijk aan Slayers’s Tom Araya denken. “T.F.F.M.“ is vervolgens een vette, up-tempo heavy metal song voorzien van degelijk gitaarwerk, heldere vocalen en krachtige drumpartijen. Tijdens het ruim zeven minuten durende “Stalingrad” neemt de band vervolgens wat gas terug, de song is tevens voorzien van wat klassieke heavy metal invloeden, enkele krachtige mid-tempo riffs. De traditionele heavy metal invloeden komen tevens terug tijdens “Beggars Right” waarna het album met midtempo “Dictators Of Stone” en het snelle “Defenders” wordt afgesloten.

Het album werd geproduceerd door Tommy Vetterli (ex Coroner, ex Kreator), dus dat zit wel goed want het geluid is behoorlijk zuiver en alle instrumenten en details zijn prima te horen. Met ‘Underdogs’ heeft de band dan ook een zeer degelijk thrash metal album afgeleverd dat tevens een jaren tachtig sfeertje met zich meedraagt. Ook aan de verpakking van het geheel is gedacht en de cover van het album is daarvan een mooi voorbeeld. De toekomst van de hedendaagse thrash zit er met bands als deze, samen met jonge bands als Evile, Warpath, Suicidal Angels en Abadden dan ook rooskleurig uit.

Tracklisting:
01. Thrash Maniacs
02. Headbangers