Barren Earth Curse Of The Red River

Peaceville Records / Suburban

Website : Barren Earth

Barren Earth is de zoveelste supergroep die opduikt, het afgelopen jaar werden we immers al overspoeld met bands als Them Crooked Vultures, Chickenfoot en meer recentelijk met harder acts als Ov Hell en Demonica. Nu is er dan Barren Earth uit Finland met in de gelederen artiesten als Mikko Kotamäki (Swallow The Sun), Sami Yli-Sirniö (Kreator, Waltari) Olli-Pekka Laine (Mannhai, Chaosbreed, ex-Amorphis) en Marko Tarvonen (Moonsorrow). De band bracht afgelopen november al een voorproefje in de vorm van de vier nummers tellende EP ‘Our Twilight’ en kon rekenen op lovende kritieken en dat is natuurlijk niet iets dat vanzelfsprekend is want om zomaar een aantal getalenteerde muzikanten bij elkaar te stoppen en daarmee ineens een superalbum af te leveren is wel heel erg makkelijk. Het nieuwe album heeft overigens de titel ‘Curse Of The Red River’ meegekregen en zal op 29 maart via Peaceville Records verschijnen.

De sound van de band wordt door hun zelf omschreven als progressieve, melodieuze death metal voorzien van de nodige folk en doom invloeden waarbij we moeten denken aan een combinatie van Opeth, Novembers Doom, Amorphis en Swallow The Sun. Het album opent met het brute, bijna acht minuten durende titelnummer van het album, “The Curse of the Red River”. De songs is voorzien van lage, diepe grunts van zanger Mikko Kotamäki, slepende gitaarpartijen, mooie uitgesponnen gitaarsolo’s en dit alles wordt ondersteund door melodieuze keyboardpartijen. Verder bevat de song enige rustige passages voorzien van akoestische gitaren en dwarsfluitpartijen. Het volgende “Our Twilight” is opnieuw voorzien van vette grunts, maar bevat net als het titelnummer ook enige ingetogen passages voorzien van cleane zangpartijen. Dat de band uit een aantal veelzijdige muzikanten bestaat blijkt wel uit het volgende “Forlorn Waves” waarbij de folk invloeden er vervolgens dik bovenop liggen. Tijdens “Flicker” weet de band heftige stukken af te wisselen met kalme piano stukken, voorzien van cleane zang om vervolgens weer heerlijk bruut voor de dag te komen. Eigenlijk bestaat het album slechts uit hoogtepunten, luister maar een naar een nummer als “The Ritual Of Dawn”, het krachtige “Ere All Perish” dat tevens voorzien is van enkele rustige passages, of het trage en doomy “Deserted Morrows “ dat het album afsluit.

Met ‘Curse Of The Red River ‘ heeft Barren Earth een veelzijdig en afwisselend album afgeleverd dat ook na meerdere luisterbeurten blijft boeien. Fans van eerder genoemde bands moeten deze superplaat dan ook zeer zeker eens beluisteren en mocht de band binnenkort ergens live te zien zijn ben ik aanwezig. Het artwork werd verzorgd door niemand minder dan Travis Smith (Opeth, Katatonia, Bloodbath) en ziet er zoals we gewend zijn van deze artiest, weer zeer smaakvol uit.

01. The Curse Of The Red River
02. Our Twilight
03. Forlorn Waves