Avatar Avatar

Gain Music Entertainment

Website : Avatar

Het nieuwe album van het Zweedse Avatar zal op 26 februari via Gain Music Entertainment verschijnen. Het inmiddels derde album van de band heeft de titel ‘Avatar’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2007 stammende ‘Schlacht’. De band werd in 2001 opgericht en het debuut ‘Thoughts of No Tomorrow’ kwam uit in 2006 toen de bandleden een gemiddelde leeftijd hadden van slechts achttien jaar. De band heeft tevens diversen tours op haar naam staan met onder andere In Flames en Obituary.

Tijdens het beluisteren van het album wordt me al snel duidelijk dat de band veel aandacht heeft besteed aan de songs, deze zijn stuk voor stuk uitgewerkt tot in de kleinste details en er is hoorbaar over de arrangementen nagedacht. Luister maar eens naar opener “Queen Of Blades”, voorzien van sterke riffs, krachtige grunts en een catchy refrein. Ook tijdens de volgende songs blijkt wel dat de band de nodige kwaliteiten bezit, en ook weet de band voldoende elementen zoals uitstekende dubbele gitaarsolo’s toe te voegen. De zangpartijen van Johannes Eckerstrom zijn afwisselend. De grunts zijn bruut en veelal voorzien van schelle hoge, bijna schorre uithalen die een beetje in het straatje liggen van 3 Inches of Blood zanger Cam Pipes . Maar ook het drumwerk van John Alfredsson is zeker niet mis, zoals goed hoorbaar is in een nummer als “Reload”. Het album klinkt verder erg gestructureerd en het blijkt wel dat de band goed heeft nagedacht om een aantal pakkende songs te schrijven. Dit is goed merkbaar tijdens nummers als het up-tempo “Revolution Of Two“ of het verwoestende en fel beukende “Pigfucker“. Natuurlijk zijn de Gothenburg invloeden en met name die van In Flames hier en daar nog wel aanwezig maar met deze release laat de band zien dat ze wel zeker op eigen benen kan staan door een zeer afwissend album af te leveren.

Met ‘Avatar’ heeft de band een zeer volwassen album afgeleverd waarbij de band een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt ten opzichte van het voorgaande werk. Het album werd overigens gemixt door Tobias Lindell die het album van een zeer degelijk geluid heeft voorzien, waardoor ook op een hard niveau de kleinste details hoorbaar zijn. Fans van het Gothenburg metal genre en met name de fans van het wat oudere werk van In Flames moeten deze band zeker een kans geven.

Verder zal de band binnenkort door Europa touren in het voorprogramma van Warrior Soul, zo zal de band op 7 april te zien zijn in de Bosuil in Weert en een dag later, op 8 april in de Metropool in Hengelo.

01. Queen Of Blades
02. The Great Pretender
03. Shattered Wings