Audrey Horne Audrey Horne

Indie recordings

Website : Audrey Horne

De nieuwe schijf van Audrey Horne is gemixt en geproduceerd door Joe Barresi die ook hun debuutalbum ‘No Hay Banda’ heeft gemixt. Dit derde album van de band heeft de simpele titel ‘Audrey Horne’ meegekregen en zal op 26 februari via Indie Recordings verschijnen. Deze Noorse heren, uit Bergen om precies te zijn, hebben met hun melodieuze hardrock muziek mijn aandacht al enkele jaren geleden weten te trekken toen ik de band live aan het werk zag. Het bekendste bandlid is natuurlijk de sympathieke Ice Dale die de gitaar hanteert bij Enslaved, wat trouwens een heel ander genre is. Verder bestaat de line-up onder andere uit gitarist Thomas Tofthagen (Sahg) en Kjetil Greve (Deride).

De band strapt af met “These Vultures”, een lekker stevig nummer met vette gitaarriffs en mooie zang. De muziek bevat een goede samenwerking tussen basgitaar en drums, prettige keyboards, goede gitaar riffs en mooie cleane zangpartijen. “Blaze Of Ashes” is een typisch en mooi hardrock nummer maar als je goed luistert zijn de invloeden van de blackmetal in sommige passages heel genuanceerd terug te vinden. Dit komt natuurlijk door het feit dat enkele bandleden in de blackmetal scene actief zijn. Luister hiervoor maar eens naar de nummers “Charon” en het mooie “Down Like Suicide”. Het nummer “Sail Away” is een wat ballad achtig nummer met mooie vocalen en zeer goede gitaar riffs. De stem van Toschie klinkt prettig en deze heeft dan ook een hoofdrol op het album toebedeeld gekregen met zijn toch wel wat aparte stemgeluid. Het laatste nummer “Godspeed” is ook een lekker rustig nummer waarmee je op een fijne manier kan nagenieten van dit krachtige en vooral sterke rockalbum. Na het enkele malen beluisteren van dit schijfje ontdek ik vervolgens dat de teksten nogal depri en duister zijn. Dat is wel enigszins vreemd in het hardrock genre maar in ieder geval weet Audrey Horne zich hiermee te onderscheiden van de rest. Echter veel meer originaliteit zal je niet terugvinden op deze plaat, maar dat hoeft natuurlijk ook niet altijd!

Met deze release heeft Audrey Horne een pakken en energiek album weten af te leveren dat toegankelijk is en voor veel mensen wel wat te bieden heeft. Mocht de band binnenkort nog in ons land te zien zijn zal ik in ieder geval de moeite nemen om ze nog eens live te gaan aanschouwen. (Talitha Martijn)

01. These Vultures
02. Charon
03. Circus