Asphyx Live Death Doom

Asphyx

Verbaasd als ik was met het uitkomen van deze release van Asphyx, fanboy zijnde, zette ik mijn mp3 download maar eens aan. Ik wist helemaal niet dat er een live plaat / DVD uit zou komen van mijn old school Nederlandse helden. “Live Death Doom” was dan ook een welkome verrassing en een mooi opstapje voor het optreden op Party San komende week.

Even nog een stukje geschiedenis, zonder het optreden op Party-San van Asphyx in 2006 zou deze live CD/DVD helemaal niet uitgekomen zijn. Op aanvraag van de organisatoren van Party-San vond daar namelijk de eerste reunie show plaats die leidde tot de nieuwe plaat “Death... The Brutal way” en dus ook deze live plaat. De show die ik te horen krijg en jullie hopelijk ook te zien, aangezien Century Media mij de DVD niet heeft geleverd is de release show van “Death...The Brutal Way”, opgenomen in Turock, Essen op 4 juli 2009. Deze plaat wordt dan ook integraal gespeeld, op de nummers “Black Hole Storm” (jammer) en “The Saw, The Torture, The Pain” (mwoah) na. Gezegend met een prima sound, komt de show goed over. Van Drunen is goed bij stem, de nummers zijn strak gespeeld en het gitaargeluid is lekker zompig. Puur Asphyx dus. De nieuwe plaat, die als dubbel CD en dubbel DVD uit komt wordt aangevuld met hun “hits”. Oftewel, slechts nummers van oudjes “The Rack” en “Last One On Earth” worden gespeeld. Op zic h wel jammer, omdat de band in de tussenliggende jaren ook nog wel goede albums uitgebracht heeft, ook minder jammer aangezien het twee supertoffe platen zijn. Opvallend is nog het feit dat Martin van Drunen het publiek in vloeiend Duits aanspreekt en dat reageert dan ook prima daarop door uit zijn hand te eten. Dit publiek is trouwens in de mix aanwezig, zoals je het ook bij een show zou horen. Niet irritant of overheersend bijgemixt.

Volgens mij is er soieso weinig achteraf gesleuteld aan deze live plaat, wat de oorspronkelijkheid van de band zeker ten goede komt. Het is gewoon een goede live plaat, niet meer en niet minder. Voor mij was het weer de perfecte opwarmer voor de komende Party-San show, en als kennismaking met de band zou ik deze plaat ook voorstellen. Voor de verzamelaar is de DVD vast ook wel een tof document, maar ik zou graag zien wat er op had gestaan. Jammer dus. (Koos van Marle)

75/100

CD 1

01. Vermin