Aspera Ripples

Inside Out Music

Website : Aspera

Op 22 januari is het debuutalbum, getiteld ‘Ripples’ van de nog zeer jonge Noorse progressieve heavy metalband band Aspera uitgekomen. Dat de band onderdak heeft bij het Inside Out Music label is dan ook niet zo verwonderlijk. De band werd onder een enigszins andere samenstelling in 2005 opgericht onder de naam Illusion. Onder deze noemer bracht de band in totaal drie, in eigen beheer opgenomen EP’s uit en werden er meer dan veertig live shows verzorgd voordat de band de naam in Aspera veranderde. Het debuut van de band werd opgenomen in de eigen studio van de band in Skien, Noorwegen en bevat onder gastbijdragen van Nils K. Rue (Pagan’s Mind). Het artwork werd verzorgd door Gustavo Sazes (Firewind, Arch Enemy, Dream Evil) en ziet er dan ook prima uit.

Na een kort intro opent het album met het titelnummer van het album. Een erg boeiend nummer dat muziek knap in elkaar zit en er mag gezegd worden dat deze jonkies over een flinke dosis muzikaal talent beschikken. Ondanks de jonge leeftijd van deze band weten ze me toch te raken. Zo heeft zanger Atle Petersen een erg prettige en cleane zangstem en ook gitarist Robin Ognedal kan een behoorlijk potje gitaar spelen. De drums van Joachim Strøm Ekelund klinken redelijk en het basgeluid van Rein T. Blomquist vult de boel lekker aan. Het geheel is erg progressief en doet mij hier en daar aan Dream Theater denken. Wat me ook opvalt is dat de samenzang erg mooi is en dat er goed nagedacht is over de arrangementen, luister maar eens naar prima nummers als “Do I Dare?”, “Torn Apart” of “ “Traces Inside“. Tegen het einde komen we dan nog de melodieuze ballad “Reflections” tegen waarna het album wordt afgesloten met “The Purpose”, een prima song die uitstekend is opgebouwd en voorzien is van gladde tempowisselingen en vette solo’s. Al met al kan ik dan ook na het beluisteren van dit album concluderen dat alle nummers op deze glimmende schijf qua compositie prima in elkaar zitten.

Met ‘Ripples’ heeft de band een verzorgd en volwassen album uitgebracht en dat is op zich een hele prestatie want de gemiddelde leeftijd van de band ligt nog onder de twintig jaar. Het album werd gemixt en gemasterd in de Fascination Street Studios in Zweden Jens Bogren (Opeth, Paradise Lost, Hammerfall, Symphony X) en deze is dan ook prima in orde. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat het album erg strak klinkt en van een krachtig, fris en helder geluid is voorzien. Deze cd past zo in het straatje der grootheden zoals Dream Theater, Queensryche, Symphony X, Nevermore, Pain Of Salvation en Evergrey. Voor de prog fans is dit dan ook een echte aanrader. (Talitha Martijn)

01. Intro
02. Ripples
03. Do I Dare?