As I Lay Dying The Powerless Rise

Metal Blade Records

As I Lay Dying

As I Lay Dying kwam 11 mei met het nieuwe “The Powerless Rise” op de proppen. Dit is inmiddels het 5e studioalbum van de 5 koppige band uit San Diego. As I Lay Dying is een band die in het metalcore genre te plaatsen is. De afgelopen paar jaren is de muziek die ze uitgebracht hebben erg volwassen geworden en kwalitatief steeds beter. De band is ook de laatste jaren ook wat meer ingesprongen op de melodische aspecten die bands zoals Killswitch Engage en Shadows Fall ook hebben. Op het vorige album “An Ocean Between Us” is er meer ruimte voor bassist Josh Gilbert om te laten horen dat hij ontzettend goed clean kan zingen. De band heeft inmiddels op grote festivals als Rock am Ring gespeeld en speelt in juni ook een set op Graspop in België. De band doet niet alleen de grote festivals aan, maar speelt 20 juni ook nog voor ongeveer 800 man in ATAK, Enschede.

Het nieuwe album gaat naar mijn idee ontzettend goed scoren in de metal wereld. Het album begint met het nummer “Beyond Our Suffering”. Een nummer dat snel en een beetje trashy aandoet. Het volgende nummers is “Anodyne Sea”. Dit nummer is wat melodischer en laat goed horen welke stijl de mannen graag spelen. In dit nummer zijn de drums goed vertegenwoordigd. Drummer Jordan Mancino speelt veel dubbel bass en laat duidelijk horen dat hij zijn drumset goed kent. In dit nummer laat Josh Gilbert horen waarom hij de clean zang in de band voor zijn rekening mag nemen. De man kan zo ontzettend goed clean zingen en komt toch ook redelijk hoog met zijn stem. Het volgende nummer is “Without Conclusion”. Dit nummer is lekker snel en fel. In dit nummer laat zanger Tim Lambesis horen dat hij een goeie techniek heeft wat betreft het screamen. Het nummer zit strak in elkaar en word lekker gebroken door een paar goeie solo’s. Het album word voortgezet met de nummers “Parallels” , “The Plague” , “Anger And Apathy” en “Condemned”. Het laatst genoemde nummer is het laatste nummer van het album waar wel een interessant nummer. In dit nummer is gekozen voor een battlemarch feeling. Het nummer is snel, ruw en lekker zwaar. Het refrein is groots opgezet en klinkt erg goed.

De rest van het album word afgerond met de nummers: “Upside Down Kingdom” , “Vacancy” , “The Only Constant Is Change” en “The Blinding Of False Light”. Het aangename van dit album vind de om en om afwisseling van de zwaardere nummers met de heavy zang en de wat meer melodische nummers met de clean zang van Josh Gilbert. Als de band 20 juni de kwaliteit van het album live kunnen evenaren of zelfs kunnen overtreffen word het een ontzettend goed optreden. Zelf kan ik niet wachten de mannen de 20ste in actie te zien. Al met al is dit een album die iedere metalcore fan echt in zijn collectie moet hebben. (Bernard Bruins)

01. Beyond Our Suffering
02. Anodyne Sea
03. Without Conlusion