Armagedon Death Then Nothing

Mystic Production / Indie Distrubution

Armagedon

Als een band 16 jaar nodig heeft om een vervolg op hun debuut op te nemen en te releasen, dan weet je een ding, productiviteit is niet hun troef. Dit is inderdaad het geval met het Poolse Armagedon, dat met ‘Death Then Nothing’ hun tweede langspeler aflevert in hun bestaan. Het is de opvolger van ‘The Invisible Circle’ uit 1993, wat ik niet ken, en waarmee ze waarschijnlijk deel uitmaakten van de eerste golf Poolse Death Metal bands, zoals bijvoorbeeld Vader.

Daar is meteen een referentie mee gezet, want tja... Als je uit Polen komt en je maakt death metal en je bent een band uit het begin van de jaren 90, waar zou je anders mee vergeleken worden? Ik kan inderdaad ook zo snel niets verzinnen. Feit is wel dat deze vergelijking niet direct in het nadeel van Armageddon uitpakt, wat zeker als compliment aan hen opgevat moet worden. Deze plaat biedt inderdaad van die typische Poolse death metal, al kan ik mijn vinger er niet achter krijgen wat het nu precies is. Het onderscheidt zich zeker duidelijk van zijn Noord-Amerikaanse of Scandinavische death metal bands. De riffs zijn simpel, de nummers kort en pakkend, er wordt niet zoveel gepield op de instrumenten, dat zijn een beetje de hoofdelementen van deze plaat. De strot van de zanger is ook gewoon prima net als de toetsen partijen die af en toe om de hoek komen kijken. Die zorgen ervoor dat de nummers net wat meer af zijn dan zonder. Luister maar naar nummers als “Dead Code”, “Enemy” of “Seeing is believing”. Het zijn gewoon prima songs, die je rustig kan draaien tussen alle andere death metal grootheden, omdat het goede nummers zijn.

Verder kan ik concluderen dat de plaat een prima productie heeft, helder zodat je alle instrumenten goed hoort, maar dat originaliteit ver te zoeken is. Dit is uiteraard allemaal al eens gedaan en dat hoor je. Wat je in dat geval nog kan redden als band is goede nummers. Of goede contacten. Van de eerste categorie staan er op dit schijfje zeker een paar. En van de tweede categorie? Google dan maar eens de naam Piotr Miecznikowski. Of heten ze in Polen gewoon allemaal Piotr? (Koos van Marle)

70/100

Line up:
Sławomir "Slavo" Maryniewski - Vocals