Arckanum Sviga Lea

Regain Records

Arckanum

Arckanum is het bandproject van de Zweedse muzikant Johan Lahger, waarbij de heer Lahger alle instrumenten en tevens de zangpartijen voor zijn rekening neemt. De band werd in 1992 opgericht in Mora, Sweden en ‘Sviga Lea’ is alweer het zesde volwaardige album van de band en is daarmee de opvolger van het uit 2008 stammende ‘ÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞÞ’.

Net als op de voorgaande album is het album opgedragen aan één of meerdere oude goden uit de Noordse mythologie. Voor deze release is dat de vuurreus Surtr en Liki, de god van het vuur. In combinatie met deze twee is het album ‘Sviga Lea’ een manifestatie van brandende chaos en de verbranding van de goden zoals staat omschreven in het meegeleverde promoblaadje. Wat betreft de muziek op het album, de acht songs denderen als een sneltreinvaart door zonder al te veel afwisseling. Alle songs op het album, behalve het afsluitende nummer zijn voorzien van thrash georiënteerde up-tempo riffs, die zo nu en dan chaotisch aandoen, luister maar een naar een nummer als “Gylðir Algørir”, of het aan Metallica(Orion) gerelateerde “In Følva Felr”. Ook de rest van de songs zijn voorzien van donkere mystieke structuren. Echter “Andskoti Ferr Austan" is dan weer simpel, en voorzien van een degelijke, mechanische black/thrash riff. Het voorlaatste "Múspellzheimr Kemr" is voorzien van een standaard riff, simpel maar doeltreffend zullen we maar zeggen. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Røk”, een instrumentale song waarbij het cleane geluid voor een scherp contrast zorgt met de rest van het album.

Wat betreft de productie van het album, deze is wat betreft blackmetal begrippen nog best aardig, maar wat mij betreft veels te donker en rauw. Fans van de band zullen ongetwijfeld smullen van deze release, echter voor mij is het allemaal net wat te chaotisch.

01. Læ Elr
02. Gylðir Algørir
03. In Følva Felr