Angra Aqua

Steamhammer / SPV

Angra

Het nieuwe, inmiddels zevende album van het Braziliaanse Angra zal op 27 september via Steamhammer / SPV verschijnen. Het album heeft de titel ‘Aqua’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2006 stammende ’Aurora Consurgens’. De teksten van het nieuwe album zijn geďnspireerd door Shakespeare's ‘The Tempest’, en de productie lag in handen van Angra zelf samen met Brendan Duffey en Adriano Daga.

Het album opent met een soort van kerkelijk intro, getiteld “Viderunt Te Aquć “waarna de band fel van start gaat met het furieuze “Arising Thunder“. Het beginstuk is voorzien van snelle, dubbele gitaarpartijen waarna zanger Eduardo Falaschi zijn vocalen inzet. De song doet me echter wel wat aan het snellere werk van Helloween en Gamma Ray denken. Het album gaat vervolgens verder met het eveneens uptempo “Awake From Darkness“, waarbij het hakkende gitaarwerk en het uitstekende drumwerk van Ricardo Confessori het meeste opvalt. Halverwege de song schakelt het nummer dan ineens van snelle gitaarrifs over naar een rustig piano melodie, waarna de band weer op volle snelheid doorgaat. Wat mij betreft niet echt geslaagd, want het haalt de vaart wel wat uit de song. “Lease Of Life” is vervolgens een rustig piano ballad, waarbij de combinatie van zang en keyboards me wel wat aan het rustigere werk van Dream Theater doen denken. Tijdens “The Rage Of The Waters” wordt het gaspedaal opnieuw flink ingetrapt, waarbij halverwege het tempo wat omlaag gaat waarbij de band op subtiele wijze enkele Braziliaanse tribal invloeden in de song weet te verwerken. “Spirit Of The Air” gaat opnieuw rustig van start, het intro is voorzien van rustige keyboard partijen ondersteund door violen, akoestische passages, koortjes en rustgevende zangpartijen van Eduardo. Het volgende “Hollow” gaat van start met een wat futuristisch intro, waarop de song verder gaat met hakkend gitaarwerk, voorzien van krachtige drums en sferische keyboardpartijen. Verder is het zangwerk van Eduardo opnieuw prima en doet de song door de akoestische break halverwege enigszins wat progressief aan. “A Monster In Her Eyes” is opnieuw een vrij rustige song, voorzien van een akoestisch gitaarintro en melodieuze zangpartijen en spetterend gitaarwerk. Tijdens “Weakness Of A Man” zijn door de vele breaks, de muzikale hoogstandjes en de koortjes de progressieve invloeden opnieuw duidelijk waarneembaar. Het album wordt vervolgens afgesloten met “Ashes”, een prima song voorzien van de nodige afwisseling zoals rustige piano partijen, krachtig drumwerk, stevige riffs, melodieuze zangpartijen en rustgevende refreinen.

Na ruim vier jaar bewijst Angra dat men nog steeds weet hoe men prima songs moet schrijven, ‘Aqua’ is dan ook een uitstekend album. De band weet op een prima manier traditionele powermetal te combineren met progressieve invloeden. Fans van het eerdere werk van de band zullen dan ook niet teleurgesteld worden, maar ook fans van bands als Symphony X, Queensryche en Dream Theater zouden dit album ook zeker eens een kans moeten geven.

01. Viderunt Te Aquć

02. Arising Thunder

03. Awake From Darkness