Angelus Apatrida Clockwork

Angelus Apatrida

Angelus Apatrida is een thrashmetal band uit Spanje. De band werd ergens in 2000 opgericht en bracht twee albums uit in eigen beheer. Te weten ‘Evil Unleashed’ in 2006 en ‘Give 'Em War’ in 2007 waarmee de band behoorlijk succes wist te boeken in eigen land. De band heeft inmiddels een derde album opgenomen, getiteld ‘Clockwork’ en zal op 21 juni door Century Media Records worden uitgebracht. Het geluid van de band kan gezocht worden in het Bay Area thrash straatje, gemixt met wat N.W.O.B.H.M. invloeden waarbij we moeten denken aan bands als Exodus, Heathen, Slayer, Anthrax, Overkill, Pantera, Megadeth, Testament en Annihilator.

Na een kort intro, getiteld “The Manhatten Project” gaat de band furieus van start met de song “Blast Off”. Een stevige thrashgranaat die overigens al te beluisteren valt op de myspace pagina van de band. Het volgende “Of Men and Tyrants” doet me vervolgens wat denken aan een mix van Exodus en Overkill, waarop de band tijdens het titelnummer “Clockwork” eens flink het gaspedaal intrapt. Het gitaarwerk is overigens prima te noemen, luister maar eens naar nummers als “The Misanthropist“ dat voorzien is van heerlijke hakpartijen. Ook tijdens de volgende nummers weet de band melodie met stevige thrashy riffs te combineren. Verder bevat het album een aantal prima nummers zoals “Legally Brainwashed”, “One Side One War” en “Into The Storm”. Deze zijn stuk voor stuk voorzien van heerlijke uptempo riffs, hakkend drumwerk en mooie solopartijen van beide gitaristen. De zang van Guillermo Izquierdo varieert van cleane zangstukken tot stevige uithalen en doet me zo nu en dan wat denken aan het oudere werk van Exodus en Megadeth. Dit is bijvoorbeeld goed te merken tijdens het afsluitende ”National Disgrace“. De limited editie van het album bevat overigens nog de Iron Maiden cover “Be Quick Or Be Dead”, een prima uitvoering van de klassieker die de band geheel in hun eigen stijl weet te brengen.

Al met al weet de band een zeer degelijk thrash album af te leveren, echter het valt in dit genre niet mee om origineel te blijven, veel riffs hebben we al vaker gehoord waardoor de verveling na een aantal luisterbeurten wel gaat toeslaan. Dit neemt echter niet weg dat ‘Clockwork’ een prima werkje is van de Spanjaarden waarmee ze met gemak de rest van Europa aan kunnen. De productie lag in handen van Daniel Cardoso, die het album van een helder geluid heeft voorzien. Verder detail is het fraaie artwork dat werd verzorgd door Gustavo Sazes (Arch Enemy, God Forbid, Krisiun). Fans van het betere hakwerk van bands zoals Exodus, Overkill, Testament en Megadeth moeten deze release dan ook zeker een beluisteren.

01. The Manhatten Project
02. Blast Off
03. Of Men And Tyrants