Andre Matos Mentalize

SPV / Steamhammer

Website : Andre Matos

Op 29 januari zal via SPV / Steamhammer het nieuwe meesterwerk van Andre Matos in Europa uitkomen. Het album heeft de titel ‘Mentalize’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2007 stammende ‘Time To Be Free’. De Braziliaanse Andre Matos is de voormalig zanger en belangrijkste componist van bands als Viper, Angra en Shaman. Sinds 2006 werkt Andre aan zijn solocarrière en doet dit zeker niet onverdienstelijk want zijn solodebuut was een grote hit in Japan waar hij zelfs de tweede plaats bereikte in de Japanse hitlijsten. Verder mocht Andre Matos dan ook nog eens met Edguy mee op tournee en was hij tevens een vaste gast tijdens Tobias Sammet’s Avantasia optredens. Andre heeft dan ook een prima live reputatie opgebouwd en we zijn dan ook zeer benieuwd hij de hoge verwachtingen op deze nieuwe release waar kan maken.

Het album opent met “Leading On“ dat nog van start gaat met en soort van Aboriginals geluiden en klanken maar al snel gaat het nummer over in een degelijk powermetal song voorzien van de sterke zangpartijen van Andre, snelle ritmes, scheurende gitaarsolo's, dubbele basspartijen en sterke refreinen. Het zijn vooral de snelle nummers zoals “Shift The Night Away”, “Mentalize“ en “Powerstream” die mij wel bevallen, deze zijn voorzien van heerlijke tempo wisselingen, snelle gitaarsolo’s en voortstuwende drums. Maar het album bied ook ruimte aan zoete ballads zoals “Back To You” en “A Lapse In Time” waar Andre slecht begeleid wordt door mooie pianoklanken. Verdere uitschieters zijn onder meer het mystieke “The Myriad” en het onderhoudende “When The Sun Cried Out”. Andre heeft samen met deze band dan ook een aantal zeer verdienstelijke en gedegen nummers weten te schrijven waarbij de kwaliteiten van zowel Andre als ook de band behoorlijk worden benut.

Met ‘Mentalize‘ heeft Andre Matos dan ook opnieuw een zeer degelijk powermetal album afgeleverd voorzien van de nodige afwisseling dat vooral fans van bands als Stratovarius, Iron Maiden, Gamma Ray en Helloween een echte aanrader is. De productie werd verzorgd door Andre zelf in samenwerking met Sascha Paeth (Edguy, Kamelot, Rhapsody), de heren hebben het album van een fris en helder geluid voorzien en is dan ook prima in orde. (Talitha Martijn)

01. Leading On!
02. I Will Return
03. Someone Else