Wolfchant Determined Damnation

Massacre Records

Website : Wolfchant

Het Duitse Wolfchant zal op 24 april via Massacre Records hun derde studio album, getiteld ‘Determined Damnation’ uitbrengen. Het album is daarmee de opvolger van het in 2007 uitgebrachte ‘A Pagan Storm’.

Het album gaat van start na een kort, instrumentaal intro getiteld “Determination Begins” met het up-tempo “World In Ice”. De song bevat enigszins typische folk invloeden maar kent ook enige dark en black metal invloeden van bands zoals Finntrol, Cruachan, Eluveitie en Korpiklaani. Het volgende “Until The End” begin wat minder snel, maar de melodieuze folk riedeltjes zijn overduidelijk aanwezig, verder zijn de songs voorzien van strak gitaarwerk en een stevige grunt van zanger Lokhi. Het volgende “Determined Damnation” begint dan behoorlijk, opzwepend en dreigend, hier zijn de black metal invloeden dan weer overduidelijk aanwezig. Verder weet ik niet of het aan mijn promo ligt, of dat het album gewoon niet al te best gemixt is maar na nog geen minuut zakt het geluid ineens behoorlijk in. De song is verder voorzien van bombastische passage’s en wat achtergrondkoortjes, echter het promopraatje door de songs heen begint mij na een aantal luisterbeurten behoorlijk te vervelen. Verder zijn het de nummers “A Raven's Flight”, “Under The Wolves Banner“ en het afsluitende, uptempo “Warcry” die mij wel kunnen bekoren. Het album bevat verder gastbijdrages van onder andere Michael Seifert (Rebellion) en is de bonuseditie voorzien van twee extra songs.

Het album werd opgenomen in de Black Solaris studio in Frankfurth onder leiding van Uwe Lulies (Rebellion) die het album produceerde. Zoals ik al eerder opmerkte, ik ben niet echt weg van de eindmix van het album, verder is de productie prima in orde en beheerst de band hun instrumenten uitstekend. Wolfchant weet dan ook op een prima manier agressieve black metal vocalen, melodieuze metal, epische passage, cleane vocals en bombastische achtergrondkoren te mixen tot een pakkend geheel. Fans van eerder genoemde bands zoals Finntroll en Eluveitie zullen dit album dan ook weten te waarderen.

01. Determination Begins
02. World In Ice
03. Until The End