Wolf Ravenous

Century Media records / EMI Music

Website : Wolf

Op 23 februari zal het nieuwe, langverwachte album van de Zweedse heavy metal band Wolf getiteld ‘Ravenous’ uitkomen via Century Media Records. ‘Ravenous’ is inmiddels het vijfde album van de band en is de opvolger van het uit 2006 stammende ‘The Black Flame’. Wolf werd opgericht in 1995 door Niklas Stalvind en Mikael Goding, sindsdien hebben de mannen aardig wat grote festivals aangedaan en stevig getourd. Na het uitkomen van ‘The Black Flame’ werd er veel getoerd en werden er enkele festivals aangedaan, echter na deze shows besloten Mikael Goding (bass) & Tobias Kellgren (drums) de band te verlaten. De release van het nieuwe album heeft hierdoor enige vertraging opgelopen, maar binnen enkele weken zal het album alsnog uitkomen.

Het album opent met “Speed On”, een snelle song voorzien van uitstekende riff en degelijke solo’s van beide gitaristen, verder bevat de song de nodige catchy basloopjes en degelijk drumwerk van drummer Richard Holmgren. Ook de rest van de songs zijn voorzien van degelijk gitaarwerk en de nodige melodie, luister maar een naar het titelnummer “Ravenous“ waarbij eveneens een gastbijdrage te horen is van gitarist Hank Shermann (Force of Evil, Mercyful Fate). Wat betreft het de beheersing van de instrumenten van de artiesten, deze is helemaal in orde al moet ik toegeven dat ik zo nu en dan wel wat invloeden van het oudere werk van een band als Helloween hoor terugkomen. Tijdens het catchy “Love At First Bite” worden de achtergrond vocalen verzorgd door Marc Boals (ex-Malmsteen). Verder bevat het album een aantal zeer degelijk heavy metal songs zoals “ “
en het afsluitende “Blood Angel”.

Het album werd opgenomen in Studio Seven te Örebro, Zweden onder leiding van producer Roy Z (Judas Priest, Bruce Dickinson, Helloween, Halford, Malmsteen) die het album van een helder en fris geluid heeft voorzien, het geluid is dan ook verder prima in orde. Net als voorganger ‘The Black Flame’ is ook dit album weer doorspekt met invloeden van grootheden zoals Priest, Maiden, Saxon, Hammerfall, Mercyfull Fate, King Diamond en zelfs Helloween, fans van deze band kunnen dit album dan ook met een gerust gevoel aanschaffen.

01. Speed On
02. Curse You Salem
03. Voodoo