Wizard Thor

Massacre Records

Website : Wizard

De Duitse heavy metal band Wizard is al heel wat jaren actief, de band werd immers eind jaren tachtig opgericht door drummer Sören van Heek. Het debuutalbum ‘Son of Darkness’ van de band stamt uit 1995. De muziek van Wizzard ligt in het straatje van bands zoals Manowar, waarbij het tekstueel uit hetzelfde vaatje tapt met onderwerpen zoals veldslagen, metal en oorlog met als uitzondering het uit 2003 stammende album ‘Odin’ waarbij het ging om een conceptalbum over de Noorse mythologie. Nadat in 2003 gitarist Michael Maass de band had verlaten werden er twee albums opgenomen met gitarist Dano Boland te weten ‘Magic Circle’ (2005) en ‘Goochan’ (2007) maar na een afwezigheid van vier jaar is op het nieuwe album opnieuw Michael Maass te horen en heeft de band besloten om Dano Boland ook maar in de band te houden. Het nieuwe, inmiddels achtste album van de band heeft de titel ‘Thor’ meegekregen en is op 30 januari uitgekomen via Massacre Records.

Na het eerder conceptalbum over de oppergod ‘Odin’ is het nu, zoals de titel van het album al aangeeft de beurt aan diens zoon ’Thor’. Nu ben ik verder niet echt bekend met de Noorse mythologie en zijn de teksten verder ook niet toegevoegd bij mijn promo exemplaar dus zal ik me verder ook niet verdiepen in het tekstuele gedeelte van het album. Muzikaal laat de band op dit album onvervalste heavy metal horen, luister maar eens naar opener “Utgard (False Games)” dat in een redelijk uptempo van start gaat of het volgende “Midgards Guardian”.
Tijdens het volgende “Serpents Venom“ worden de teksten grotendeels in plaats van echt gezongen waardoor de song een epische sfeer meekrijgt en is daarmee een aangename afwisseling op de snelle true metal die de band voor het grote deel op deze plaat laat horen. Wat verder meteen opvalt is het solowerk en de dubbele gitaarpartijen van gitaristen Dano Boland en Michael Maass waardoor het geheel behoorlijk krachtig en fris overkomt. Verder bevat het album een aantal uitschieter zoals het snelle “Stolen Hammer”, “The Visitor” en het afsluitende “Pounding In The Night”.

Voor fans van de band is dit album natuurlijk verplichte aanschaf, maar wie van een degelijk potje snelle true metal en heavy metal houdt heeft aan dit album zeker een leuke aanwinst, maar ook fans van bands zoals Sacred Steel, Majesty, Stormwarrior, Rebellion en Grave Digger zullen niet teleurgesteld worden. De productie lag in handen van Andy Horn en het album werd gemasterd door Achim Köhler (Sinner, Headhunter, Primal Fear) die het geheel van een helder geluid heeft voorzien. Al met al heeft Wizard dan ook opnieuw een zeer degelijk album met een speelduur van net geen vijftig minuten uitgebracht. Verder zijn op MySpace pagina van de band diverse nummers van het nieuwe album te beluisteren.

01. Utgard (False Games)
02. Midgards Guardian
03. Asgard