Winterborn Farewell To Saints

Massacre Records / Suburban

Website : Winterborn

Vanaf 2 mei ligt het tweede album van het Finse Winterborn in de Europese winkels. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de plaat getiteld ‘Farewell To Saints’ op 24 april in Europa zou worden aangeboden maar om nog onbekende reden heeft het label Massacre Records de release een week uitgesteld. Winterborn is een melodische heavy metal band die opgericht werd in december 2004. Voor die tijd waren de Finnen al actief als coverband met de naam Mean Machine. Het eerste Winterborn album ‘Cold Reality’ werd goed ontvangen, het nieuwe album ligt in dezelfde muzikale lijn en zal waarschijnlijk op dezelfde wijze onthaald worden door fans en critici.

In het kort zou Winterborn omschreven kunnen worden als een band die een fusie tussen powermetal en hardrock brengt, zo hoor je op ‘Farewell To Saints’ invloeden van bands als Vicious Rumors (luisten maar eens naar het nummer “Chaos Dwells Within”) en Whitesnake (“The Land Of The Free”) Ook naar Edguy en Stratovarius hebben deze jongens vast geluisterd en ik kan me zo voorstellen dat zanger Teemu Koskela vroeger een Ronnie James Dio poster boven zijn bed had hangen. De kracht van Winterborn zit hem in de diversiteit in de nummers. Stevige ritmes, laid-back rock, catchy melodieën, snelheidswisselingen en sfeerbepalend keyboardspel zijn allen terug te vinden op ‘Farewell To Saints’. Minpuntje op het album is de ballad-achtige song “Overture 1939“ waarop de stem van zanger Teemu Koskela redelijk geforceerd klinkt (zeker in het beginstuk). Deze song is een soort intro voor het volgende nummer “The Winter War“, ze hadden “Overture 1939“ voor mijn part best weg mogen laten. Ook kon ik op dit album niet echt noemenswaardige gitaarsolo’s ontwaren, hoewel het gitaarspel verder zeer degelijk en strak klonk. Het laatste geldt eigenlijk voor alle bandleden, ze weten een degelijke sound neer te zetten.

Tot slot is de productie van ‘Farewell To Saints’ ook prima in orde. Hoewel ‘Farewell To Saints’ geen schokkend album is wat betreft muzikaliteit en originaliteit, zal het vast goed gedijen onder de powermetal liefhebbers. (Martina Schouten)

01. Black Rain
02. Chaos Dwells Within
03. Seven Deadly Sins