Winds Of Plague The Great Stone War

Winds Of Plague

Op 24 augustus is het tweede album van de Amerikaanse deathcore formatie Winds Of Plague uitgekomen via Century Media Records. Het album heeft de titel ‘The Great Stone War’ meegekregen en is de opvolger van het in 2008 verschenen ‘Decimate The Weak’. Het nieuwe album werd opnieuw opgenomen onder leiding van Daniel Castleman (As I Lay Dying, A Love Ends Suicide) en gemixt door Tue Madsen.

Het album opent met een sferisch gesproken intro, getiteld “Earth” waarna de band losbarst met de song “Forged In Fire”. De zang varieert van brute, death metal grunts tot hardcore achtige screams, wat verder opvalt zijn de symfonische keyboardpartijen die door de song heen schemeren, maar verder is het brute deathcore wat de band ons brengt. Ook de rest van de songs zijn voorzien van krachtige breakdowns, thrashy gitaarriffs, mid-tempo grooves en vette drumpartijen. Het zijn echter toch vooral de keyboardpartijen die de band wat aantrekkelijker maakt dan de rest van de vele deathcore en metalcore bands die er momenteel rondlopen. “Approach The Podium” begint dan nog met een rustig gitaarintro maar al snel gaat de band er op volle sterkte tegenaan, de song is voorzien van uitstekende arrangementen en veel afwisseling met vele breaks. Verder weet de band op de juiste momenten technisch uit de hoek te komen waardoor het album niet snel gaat vervelen. Luister maar eens naar het uptempo ”Chest And Horns” of het sterke titelnummer “The Great Stone War” dat voorzien is van een aantal sterke riffs en strak drumwerk van Art Cruz. Het album wordt vervolgens door een gesproken outro afgesloten zoals het album ook geopend werd. Hierdoor komt de teller dan ook op slechts 37 minuten te staan en als we daarvan het intro en outro aftrekken blijven er slechts een negental nummers. Met een totale lengte van net geen dertig minuten is dat toch wel een beetje weinig voor een volwaardige release.

Al met al wist Winds Of Plague mij met ‘The Great Stone War’ aangenaam te verassen, de combinatie van deathcore met enige symfonische invloeden, die zeker niet de overhand hebben had ik nog niet eerder gehoord. De productie is verder ook prima in orde. Fans van het voorgaande werk van de band kunnen deze release dan ook met gemak in huis halen. Verder is dit een zeer aangenaam album voor de deathcore fan die ook wel eens wat anders wil.

01. Earth
02. Forged In Fire
03. Soldiers Of Doomsday